Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Nordische Philologie 2020.6

Buchcover

Pas­sives and Mid­dles in Main­land Scan­di­na­vian: Microvari­a­tion Through Expo­nen­cy
This mono­graph explores the prop­er­ties of pas­sive and mid­dle voice con­struc­tions in Nor­we­gian and Swedish, con­cen­trat­ing on the lin­guis­tic vari­a­tion relat­ed to these two con­struc­tions in Main­land Scan­di­na­vian. At an empir­i­cal lev­el, we pro­vide a detailed dis­cus­sion of the mor­phosyn­tax and seman­tics of the two main types of pas­sives in both lan­guages, lex­i­cal (s-) and periphr­a­sitic (bli-) pas­sives. At a the­o­ret­i­cal lev­el, we pro­pose an archi­tec­ture of the lan­guage fac­ul­ty where expo­nents play a cen­tral role. Expo­nents are select­ed to iden­ti­fy the struc­tures gen­er­at­ed by the gram­mar and pro­vide a plat­form that make these units inter­pretable by the sen­sori-motor and con­cep­tu­al-inten­tion­al inter­faces. Expo­nents this play an essen­tial role in deter­min­ing the well-formed­ness of lin­guis­tic struc­tures. We demon­strate how dif­fer­ent syn­tac­tic struc­tures iden­ti­fied and lex­i­cal­ized by expo­nents in these two lan­guages are capa­ble of cap­tur­ing the microvari­a­tion observed in the voice sys­tems of these two lan­guages in a straight­for­ward way. The amount of lin­guis­tic infor­ma­tion (i.e., aspect and mood) iden­ti­fied by each expo­nent in each lan­guage deter­mines the types of com­ple­ments and spec­i­fiers that can be inte­grat­ed into and lex­i­cal­ized by a giv­en expo­nent. Although our approach shares cer­tain affini­ties with oth­er neo-con­struc­tion­ist approach­es, a nov­el pro­pos­al we advance in this book is that expo­nents are housed in an inter­me­di­ate lev­el of struc­ture that exists between the nar­row syn­tax and its exter­nal inter­faces. This expo­nen­cy-lev­el (?-struc­ture) allows for a more par­si­mo­nious the­o­ret­i­cal analy­sis that does not sac­ri­fice descrip­tive ade­qua­cy.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Buchcover

Schreiben und Lesen im Altisländis­chen: Lex­eme, syn­tag­ma­tis­che Rela­tio­nen und Konzepte in der „Jóns saga hel­ga“, „Sturlun­ga saga“ und „Lau­ren­tius saga biskups„
Die Konzepte ‚Schreiben‘ und ‚Lesen‘ unter­schieden sich im Altisländis­chen in vie­len Aspek­ten. Es gab unter­schiedliche Sprachen, Schrift­sys­teme, Mate­ri­alien, Textsorten, Stim­men und Rah­men. Die involvierten Per­so­n­en agierten als Schreiber, Ver­fass­er, Leser, Zuhör­er oder Auf­tragge­ber. Dem gegenüber ste­hen ver­schiedene Ver­ben wie rita, rís­ta, skri­fa, dik­ta, set­ja saman, lesa oder sjá, die auf spez­i­fis­che Aspek­te referieren. Für die Erforschung der mit­te­lal­ter­lichen Schriftlichkeit ist es deshalb grundle­gend, diese Konzepte zu ken­nen. Trotz­dem gab es bish­er nur punk­tuelle Analy­sen einzel­ner Aspek­te, Lex­eme, Texte und Textstellen. Die vor­liegende Arbeit unter­sucht den Wortschatz erst­mals in einem grösseren Tex­tko­r­pus, das drei zen­trale Quel­len­texte für die mit­te­lal­ter­liche isländis­che Schriftkul­tur umfasst. Die Konzepte wer­den mith­il­fe der syn­tag­ma­tis­chen Rela­tio­nen analysiert, welche die seman­tis­chen Struk­turen auf der Aus­drucks­seite abbilden. Dies ermöglicht eine sys­tem­a­tis­che Betra­ch­tung der Konzepte und der ver­schiede­nen Aspek­te der mit­te­lal­ter­lichen isländis­chen Schriftlichkeit.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Nordis­che Philolo­gie ent­deck­en!

Schreibe einen Kommentar

Pflichtfelder sind mit * markiert.