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Aus unseren Neuerwerbungen – Romanistik 2019.9

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Beyond return: genre and cul­tur­al pol­i­tics in con­tem­po­rary French fic­tion
In the after­math of the efflo­res­cence of exper­i­men­tal lit­er­a­ture and the­o­ry that char­ac­ter­ized the Trente Glo­rieuses (1945–75), ‘con­tem­po­rary’ French lit­er­a­ture is often said to embrace more tra­di­tion­al or read­able nov­el­is­tic forms. This rejec­tion of the rad­i­cal aes­thet­ics of mid-cen­tu­ry French lit­er­a­ture, this reha­bil­i­ta­tion of fic­tion­al forms that have been called sub-lit­er­ary, regres­sive, or out­dat­ed, has been giv­en a name: the ‘return to the sto­ry.’ In Beyond Return, Lucas Hol­lis­ter pro­pos­es new per­spec­tives on the cul­tur­al pol­i­tics of such fic­tions. Exam­in­ing adven­ture nov­els, rad­i­cal noir, post­mod­ernist mys­ter­ies, war nov­els, and dystopi­an fic­tions, Hol­lis­ter shows how authors like Jean Echenoz, Jean-Patrick Manchette, Jean Rouaud, and Antoine Volo­dine devel­op rad­i­cal­ly dis­sim­i­lar notions of the aes­thet­ics of ‘return,’ and thus redraw in dif­fer­ent man­ners the bound­aries of the con­tem­po­rary, the French, and the lit­er­ary. In the process, Hol­lis­ter argues for the need to move beyond the nos­tal­gic, anti-mod­ernist rhetoric of the ‘return to the sto­ry’ in order to appre­ci­ate the poten­tial­i­ties of inno­v­a­tive con­tem­po­rary genre fic­tions.
Beyond Return is a rich, intel­lec­tu­al­ly vig­or­ous, and per­sua­sive study of con­tem­po­rary French fic­tion and its pre­sumed return to sub­ject, sto­ry, and world. Enter­tain­ing­ly writ­ten and well-doc­u­ment­ed, it focus­es on four major writ­ers of the past forty or fifty years, each rep­re­sent­ing a dif­fer­ent take on how such returns can be sit­u­at­ed in terms of mod­ernist and post­mod­ernist stances or beyond them, on what they can con­sist of, and on what they can mean.‚
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Tiere der Are­na – Are­na der Tiere: Neu­ver­hand­lun­gen der Inter­spezies-Rela­tio­nen in den aris­tokratis­chen Kampf­spie­len des siglo de oro
Die aris­tokratis­chen Kampf­spiele (Stierkämpfe, Turniere, jue­gos de cañas und Jag­den) bilden für das siglo de oro einen Kristalli­sa­tion­spunkt kul­tureller Nor­men sowie repräsen­ta­tiv­er, rit­ueller und sportlich­er Sinnstruk­turen und sind vor allem eins: ohne die Beteili­gung von Tieren (als Geg­n­er oder Helfer der adeli­gen Akteure) unvorstell­bar. Die diskur­s­an­a­lytis­che Unter­suchung nimmt die Inter­spezies-Rela­tio­nen inner­halb der Kampf­spiel­si­t­u­a­tion in den Blick und pro­fil­iert anhand von bis­lang in der lit­er­atur­wis­senschaftlichen Forschung kaum berück­sichti­gen Gat­tun­gen (Reit‑, Stierkampf‑, Jagd- und Spiel­trak­tat­en, Fest- und Reise­bericht­en), fik­tionalen Tex­ten und Objek­ten wie Waf­fen oder Acces­soires eine gradu­elle diachrone Entwick­lung von ein­er eher funk­tion­al­isieren­den, anthro­pozen­trischen zu ein­er ansatzweise inter­ak­tiv­en und zoozen­trischen Hal­tung gegenüber Tieren. Diese kon­tex­tu­al­isiert die Mono­gra­phie kul­tur- und lit­er­arhis­torisch und liest sie als Indika­tor eines sich im siglo de oro vol­lziehen­den Diskur­swan­dels. Damit liefert sie nicht nur einen Beitrag zu einem umfassenden Ver­ständ­nis der kul­turellen Prax­is der aris­tokratis­chen Kampf­spiele, son­dern lässt gle­ichzeit­ig die Epoche in einem neuen Blick­winkel erscheinen.
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