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SWR „Wissen“: „Geschichten erzählen – Wie wir mit Narrativen die Welt erklären“

„Geschicht­en sind ein ural­ter Teil der men­schlichen Kul­tur. Sie unter­hal­ten nicht nur, son­dern schaf­fen Erin­nerun­gen und Bedeu­tung.
In Unternehmen und in der Poli­tik sind die Begriffe „Sto­ry­telling“ und „Nar­ra­tiv“ in Mode gekom­men. Denn nar­ra­tives Denken kann neue Lösungswege aufzeigen und gemein­sames Han­deln ermöglichen.
Die Welt in ein­fache Geschicht­en zu pack­en, kann aber auch Tat­sachen verz­er­ren und manip­ulieren.
Brauchen wir mehr Erzäh­lun­gen? Und wenn ja, welche?“

(SWR, Luca Sum­fleth)

Sie kön­nen die Sendung, die am 17.4.2024 in der Rei­he „SWR2 Wis­sen“ lief, über die Seite des SWR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden. Es gibt auch ein Manuskript zur Sendung.

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BBC Radio 4 „In our time“: „Persuasion“

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„Melvyn Bragg and guests dis­cuss Jane Austen’s last com­plete nov­el, which was pub­lished just before Christ­mas in 1817, five months after her death.
It is the sto­ry of Anne Elliot, now 27 and (so we are told), los­ing her bloom, and of her feel­ings for Cap­tain Went­worth who she was engaged to, 8 years before – an engage­ment she broke off under pres­sure from her father and god­moth­er. When Went­worth, by chance, comes back into Anne Elliot’s life, he is still angry with her and nei­ther she nor Austen’s read­ers can know whether it is now too late for their thwart­ed love to have a sec­ond chance.
With Karen O’Brien (Vice-Chan­cel­lor of Durham Uni­ver­si­ty), Fiona Stafford (Pro­fes­sor of Eng­lish Lan­guage and Lit­er­a­ture at the Uni­ver­si­ty of Oxford), and Pad­dy Bullard (Asso­ciate Pro­fes­sor of Eng­lish Lit­er­a­ture and Book His­to­ry at the Uni­ver­si­ty of Read­ing).“
(BBC)

Sie kön­nen die Sendung, die am 22.12.2022 in der Rei­he „In our time“ lief, über die Seite der BBC nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

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Buntes aus Westfalen – „Mein Schlösser- & Burgen-Wimmelbuch“

In der Kat­e­gorie „Buntes aus West­falen“ bericht­en wir über (teils kuriose) Neuer­schei­n­un­gen, die wir als Lan­des­bib­lio­thek im Rah­men des Pflich­tex­em­plar­recht­es (das gibt es schon seit 1824!) als kosten­lose Belegex­em­plare aus west­fälis­chen Ver­la­gen und/oder Selb­stver­legern erhal­ten.

Aus dem Klap­pen­text:

Es wim­melt und wuselt auf den Schlössern und Bur­gen des Mün­ster­lan­des! Ob im Park von Schloss Nord­kirchen, auf dem Mit­te­lal­ter­markt der Burg Ben­theim oder in den vie­len Zim­mern des Wasser­schloss­es Raes­feld … Lerne acht ein­ma­lige Bauw­erke von ihrer buntesten Seite ken­nen. Dieses Buch zeigt dir ihre unter­schiedlichen Baustile, wer heute in ihnen wohnt und was sich alles Span­nen­des in ihren geheimen Gemäuern abspielt! Hast du schon die Burggeis­ter ent­deckt? Brütet die Ente eigentlich über­all? Worauf wartest du noch? Tauche ein in dieses wim­melige Papp­bilder­buch und erkunde die Schlöss­er- und Bur­gen­re­gion Mün­ster­land!

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Aus unseren Neuerwerbungen – Slavistik 2024.11

Joseph Brod­sky and Mod­ern Russ­ian Cul­ture
BuchcoverThis vol­ume is a major con­tri­bu­tion to the study of the life, work and stand­ing of Joseph Brod­sky, 1987 Nobel Prize Lau­re­ate and the best-known Russ­ian poet of the sec­ond half of the twen­ti­eth cen­tu­ry. This is the most sig­nif­i­cant book devot­ed to him in the last 25 years, and fea­tures work by many of the lead­ing experts on him, both in Rus­sia and the West. Every one of the chap­ters makes a real con­tri­bu­tion to dif­fer­ent aspects of Brod­sky – the growth of inter­est in his work, his world view and polit­i­cal posi­tion, and the unique aspects of his poet­ics. Tak­en togeth­er, the six­teen chap­ters offer a round­ed inter­pre­ta­tion of his sig­nif­i­cance for Russ­ian cul­ture today.
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Konzepte der ‚Per­son‘ in der rus­sis­chen Ideengeschichte: Stu­di­en zum interkul­turellen Begriff­s­trans­fer
BuchcoverDie rus­sis­chen Debat­ten seit der Roman­tik über die Prob­lematik der Per­son man­i­festieren Deu­tungsmuster in der Auf­fas­sung von Per­son­al­ität und Sub­jek­tiv­ität, die sich deut­lich von ihren wes­teu­ropäis­chen Vor­bildern unter­schei­den. Diese Studie betont die Rolle des Ideen­trans­fers und zeigt, wie philosophis­che Begriffe der Per­son aus anderen kul­turellen Kon­tex­ten in Rus­s­land in den let­zten zwei Jahrhun­derten aufgenom­men und trans­formiert wer­den. Unter­suchun­gen lassen erken­nen, welche Unter­schiede und Gemein­samkeit­en zwis­chen den philosophis­chen Diskursen in Rus­s­land und Wes­teu­ropa beste­hen, die immer wieder zu Inter­pre­ta­tion­skon­flik­ten führen. Dieses Buch unter­stre­icht die Bedeu­tung interkul­tureller Ver­ständi­gung und zeigt zugle­ich, wie his­torische Debat­ten und Kon­flik­te die heutige Welt prä­gen.
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Aus unseren Neuerwerbungen – Romanistik 2024.11

Inno­v­a­tive approach­es to research in His­pan­ic lin­guis­tics. Region­al, diachron­ic, and learn­er pro­file vari­a­tion
BuchcoverThis vol­ume presents research from across the sub­dis­ci­plines of His­pan­ic Lin­guis­tics in an attempt to show­case how new research meth­ods, togeth­er with a renewed focus on lan­guage vari­a­tion, have advanced our field. This vol­ume is divid­ed into three sec­tions of orig­i­nal research, with the first describ­ing region­al vari­a­tion of Span­ish, the sec­ond syn­chron­ic vari­a­tion, and the third learn­er pro­file vari­a­tion. Such nuanced descrip­tions and analy­ses would not be pos­si­ble with­out new vari­a­tion­ist research meth­ods and big-data tech­niques such as the use of online cor­po­ra and data reduc­tion analy­ses. These over­ar­ch­ing themes rep­re­sent a par­a­digm shift affect­ing the whole of His­pan­ic Lin­guis­tics, and are, there­fore, best appre­ci­at­ed in an edit­ed vol­ume com­posed of diverse man­i­fes­ta­tions of trends like those includ­ed here­in. The data from these sub­mis­sions were orig­i­nal­ly pre­sent­ed at the His­pan­ic Lin­guis­tics Sym­po­sium host­ed by Wake For­est Uni­ver­si­ty in 2021.
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Dic­tio­n­naire lit­téraire de la scat­olo­gie: D’Aristo­phane à Pierre Michon
BuchcoverCe dic­tio­n­naire con­stitue une réflex­ion sur le statut lit­téraire de la thé­ma­tique excré­men­tielle, son his­toire, ses motifs, ses gen­res et ses fonc­tions, mais aus­si une antholo­gie de plus de 400 œuvres (textes, chan­sons, films, images) qui exploitent cette thé­ma­tique à divers­es épo­ques et cul­tures.
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Aus unseren Neuerwerbungen – Nordische Philologie 2024.10

Build­ing the nation: N. F. S. Grundtvig and Dan­ish nation­al iden­ti­ty
BuchcoverDen­mark became a nation amidst the tur­bu­lence of the nine­teenth cen­tu­ry, an era plagued by war, bank­rupt­cy, and ter­ri­to­r­i­al loss. Build­ing the Nation is an insight­ful study of this for­ma­tion, empha­siz­ing the cru­cial role of N.F.S. Grundtvig, the father of mod­ern Den­mark.
Per­se­ver­ing through years of humil­i­a­tion, inter­nal con­flict, and occu­pa­tion, Den­mark now boasts one of the world’s most sta­ble and demo­c­ra­t­ic polit­i­cal sys­tems, as well as one of its rich­est economies. From dis­as­ter to suc­cess, Build­ing the Nation empha­sizes the role of nation­al icons and social move­ments in the for­ma­tion of Den­mark. The poet, polit­i­cal philoso­pher, cler­gy­man, and found­ing father N.F.S. Grundtvig is com­pared to Rousseau and Durkheim in France, to Herder and Fichte in Ger­many, and to oth­er great thinkers in the Unit­ed States and Ire­land. Dur­ing his life­time, the king­dom of Den­mark trans­formed from monar­chy to democ­ra­cy and moved from agrar­i­an­ism to a mod­ern econ­o­my — evo­lu­tions to which Grundtvig him­self con­tributed. He has become a fun­da­men­tal and inescapable ref­er­ence-point for dis­cus­sions about nation, democ­ra­cy, free­dom, reli­gion, and edu­ca­tion in Den­mark and abroad.
Sit­u­at­ing Grundtvig in both the his­to­ry of Den­mark and the intel­lec­tu­al his­to­ry of nine­teenth-cen­tu­ry Europe, Build­ing the Nation argues for the cen­tral­i­ty of his influ­ence in the mak­ing of mod­ern Den­mark, as well as the con­tin­u­ing influ­ence of his work.
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Myth, Mag­ic, and Mem­o­ry in Ear­ly Scan­di­na­vian Nar­ra­tive Cul­ture: Stud­ies in Hon­our of Stephen A. Mitchell
BuchcoverMyth, mag­ic, and mem­o­ry have togeth­er formed impor­tant, and often inter­twined, ele­ments to recent stud­ies in the nar­ra­tive cul­ture of Viking-Age and Medieval Scan­di­nav­i­ca. Ana­lyt­i­cal approach­es to myth (promi­nent in the fields of his­to­ry of reli­gion, archae­ol­o­gy, lan­guage, and lit­er­a­ture, and cen­tral to stud­ies of visu­al cul­tures up to mod­ern times), mag­ic (draw­ing on a wealth of Norse folk­loric and super­nat­ur­al mate­r­i­al that derives from pre-mod­ern times and con­tin­ues to impact on recent prac­tices of per­for­mance and rit­u­al), and mem­o­ry (the con­cept of how we remem­ber and active­ly con­strue the past) togeth­er com­bine to shed light on how peo­ple per­ceived the world around them.
Tak­ing the inter­sec­tion between these diverse fields as its start­ing point, this vol­ume draws togeth­er con­tri­bu­tions from across a vari­ety of dis­ci­plines to offer new insights into the impor­tance of myth, mag­ic, and mem­o­ry in pre-mod­ern Scan­di­navia. Cov­er­ing a range of relat­ed top­ics, from super­nat­ur­al beings to the impor­tance of mythol­o­gy in lat­er nation­al his­to­ri­ogra­phies, the chap­ters gath­ered here are writ­ten to hon­our the work of Stephen A. Mitchell, pro­fes­sor of Scan­di­na­vian Stud­ies and Folk­lore at Har­vard Uni­ver­si­ty, whose research has heav­i­ly influ­enced this mul­ti-faceted field.
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Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Kulturen Asiens, Afrikas und Ozeaniens 2024.11

Mus­lim mas­culin­i­ties in lit­er­a­ture and film: tran­scul­tur­al iden­ti­ty and migra­tion in Britain
BuchcoverA cli­mate of Islam­o­pho­bia allows anx­i­eties about Mus­lim men liv­ing in and migrat­ing to Britain to endure. British Mus­lims men are often pro­filed in high­ly neg­a­tive terms or regard­ed with sus­pi­cion owing to their per­ceived reli­gious and cul­tur­al her­itage. But nov­els and films by British migrant and dias­po­ra writ­ers and film­mak­ers pow­er­ful­ly con­test these stereo­types, and explore the rich diver­si­ty of Mus­lim mas­culin­i­ties in Britain.
This book is the first crit­i­cal study to engage with British Mus­lim mas­culin­i­ties in this lit­er­ary and cin­e­mat­ic out­put from the per­spec­tive of mas­culin­i­ty stud­ies. Through close analy­sis of work by Mon­i­ca Ali, Nadeem Aslam, Guy Gunaratne, Sal­ly El Hosai­ni, Hanif Kureishi, Suhayl Saa­di, Kami­la Sham­sie, Zadie Smith, Zia Haider Rah­man and Salman Rushdie, Peter Cher­ry exam­ines how migrant and dias­po­ra pro­tag­o­nists nego­ti­ate their mas­culin­i­ty in a cli­mate of Islam­o­pho­bic and anti-migrant rhetoric. Cher­ry pro­pos­es a tran­scul­tur­al read­ing of these nov­els and films that expos­es how con­cep­tions of ‚British­ness‘, ‚Mus­lim­ness‘ and those of mas­culin­i­ty are unsta­ble and con­tin­gent con­structs shaped by migra­tion, inter­ac­tion with oth­er cul­tures, and glob­al and local pol­i­tics.
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Under­stand­ing Chi­nese wis­dom through char­ac­ters
BuchcoverChi­nese is one of the rare lan­guages that was cre­at­ed thou­sands of years ago and has been in con­tin­u­ous use ever since. As lan­guage signs, Chi­nese char­ac­ters reflect how ancient Chi­nese res­i­dents observed and under­stood the uni­verse and them­selves. These char­ac­ters car­ry the fun­da­men­tal ideas of man and nature, which have fur­ther devel­oped into Chi­nese philoso­phies that have shaped Chi­nese per­son­al­i­ty traits and the land­scape of con­tem­po­rary Chi­na.
This book explores the ori­gin and evo­lu­tion of select­ed Chi­nese char­ac­ters that best rep­re­sent the cog­ni­tive process and core val­ues of Chi­nese cul­ture. The study of Chi­nese char­ac­ters pro­vides an insight into Chi­nese wis­dom of har­mo­ny, love and resilien­cy from which peo­ple draw strength in face of chal­lenges today.
The book is unique in its inclu­sion of fea­tured Chi­nese cal­lig­ra­phy in char­ac­ter stud­ies, account­ing for the aes­thet­ic enjoy­ment of tra­di­tion­al Chi­nese art in the his­to­ry of Chi­nese char­ac­ters’ evo­lu­tion.
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Aus unseren Neuerwerbungen – Germanistik 2024.11

Karneval und Iden­tität in der deutschsprachi­gen Lit­er­atur
BuchcoverDie Frage nach der Rolle des Karnevals in der deutschsprachi­gen Lit­er­atur wurde bis­lang nicht näher erörtert. Vor dem Hin­ter­grund, dass das när­rische Brauch­tum ein kul­turelles Phänomen von uni­verseller Natur ist, war eine Unter­suchung dieses Gegen­stands aber schon lange über­fäl­lig.
Das Werk span­nt einen zeitlichen Bogen von 500 Jahren und nimmt dabei die – weitest­ge­hend – kanon­isierte Lit­er­atur unter die Lupe. Die Rolle des Nar­ren und die Funk­tion des Mask­ierens erfahren beson­dere Berück­sich­ti­gung, spiegelt bei­des doch die iden­titätss­tif­tende Eigen­schaft, die dem Karneval innewohnt, wider. Im Medi­um des Karnevals – so eine Kern­these des Werks – wer­den die Ich-Krisen der lit­er­arischen Fig­uren inklu­sive poten­zieller Lösungswege ver­han­delt.
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Kol­portagelit­er­atur: Medi­al­ität, Mobil­ität und Lit­er­ariz­ität pop­ulär­er Texte im 19. Jahrhun­dert
BuchcoverDer Band lädt dazu ein, eine Form von Lit­er­atur jen­seits der ‚großen Werke‘ des lit­er­arischen Kanons wiederzuent­deck­en: Texte, die im 19. Jahrhun­dert auf Straßen und Märk­ten verkauft wur­den und bre­ite Schicht­en von Lesenden erre­icht­en. Von der Lit­er­aturgeschichtss­chrei­bung und der Lit­er­atur­wis­senschaft wurde diese pop­uläre ‚Kol­portagelit­er­atur‘ lange Zeit ver­nach­läs­sigt.
Die Beiträge des Ban­des gehen dem kom­plex­en Zusam­men­spiel von Dis­tri­b­u­tion­s­mech­a­nis­men und den von ihnen eröffneten Kom­mu­nika­tion­sräu­men, von Medi­en­for­mat­en und den damit ein­herge­hen­den Darstel­lungsstrate­gien nach. Ob und wie sich daraus neue Zugänge zu For­men mobil­er und pop­ulär­er Lit­er­atur des 19. Jahrhun­derts entwick­eln lassen, ist die Frage, die die Beiträge mit Blick auf unter­schiedliche Mate­ri­alien umkreisen – darunter auch ‚Kol­portage­heftchen‘ aus der Samm­lung der Lan­des­bib­lio­thek Old­en­burg.
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Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Literaturen allgemein 2024.10

Con­fronta­tion in aca­d­e­m­ic com­mu­ni­ca­tion
BuchcoverThis book exam­ines the argu­men­ta­tion strate­gies employed by lin­guists in voic­ing crit­i­cism, looks for expla­na­tions for con­fronta­tion in aca­d­e­m­ic dis­course, and eval­u­ates the pos­i­tive and/or neg­a­tive effects it has on inter­na­tion­al aca­d­e­m­ic com­mu­ni­ca­tion. Issues such as the role of inter­tex­tu­al­i­ty, cross-cul­tur­al vari­a­tions, and the notion of “aca­d­e­m­ic dis­course com­mu­ni­ty” are also touched upon. Spe­cial atten­tion is paid to the mod­ern devel­op­ments in con­trastive rhetoric stud­ies, as well as to the con­tro­ver­sial issue of the use of con­text-based ver­sus cor­pus-based meth­ods. The cor­pus under inves­ti­ga­tion con­sists of aca­d­e­m­ic book reviews in Eng­lish and Ger­man with a clear­ly stat­ed neg­a­tive char­ac­ter, as well as a series of pub­li­ca­tions in Eng­lish inter­re­lat­ed by the fact that they dis­cuss a com­mon group of prob­lems but from two ful­ly con­fronta­tive points of view. They illus­trate what has been called an “aca­d­e­m­ic war”. Some relat­ed the­o­ret­i­cal issues are also dis­cussed, includ­ing the role of eval­u­a­tion in aca­d­e­m­ic com­mu­ni­ca­tion, the rela­tion­ship between crit­i­cism, cri­tique, neg­a­tive eval­u­a­tion, and con­fronta­tion in aca­d­e­m­ic com­mu­ni­ca­tion, as well as the impor­tance of cul­ture, dis­ci­pline cul­ture, and com­mu­ni­ties of prac­tice. The con­trastive dis­course analy­sis demon­strates dif­fer­ences between Eng­lish and Ger­man in terms of the rhetor­i­cal strate­gies employed by review writ­ers to express crit­i­cism. The book will be of inter­est to researchers in the fields of aca­d­e­m­ic com­mu­ni­ca­tion and rhetorics, as well as teach­ers in English/German for aca­d­e­m­ic pur­pos­es.
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Of emo­ji and semi­o­lit­er­a­cy. Read­ing, writ­ing, and tex­ting in the lit­er­a­cy instruc­tion class­room
BuchcoverIn ser­vice to their unique demo­graph­ic of learn­ers, devel­op­men­tal read­ing and writ­ing instruc­tors must stead­fast­ly teach basic lit­er­a­cy skills to a diverse stu­dent pop­u­la­tion with vary­ing degrees of lit­er­a­cy pro­fi­cien­cy. Even more daunt­ing­ly, edu­ca­tors are tasked with procur­ing andr­a­gog­i­cal­ly-and-ped­a­gog­i­cal­ly appro­pri­ate teach­ing tools – those that meet the needs of the indi­vid­ual stu­dent while being acces­si­ble and relat­able to this adult learn­er demo­graph­ic. Of Emo­ji and Semi­o­lit­er­a­cy: Read­ing, Writ­ing, and Tex­ting in the Lit­er­a­cy Instruc­tion Class­room pro­pos­es emo­ji as one such viable lit­er­a­cy and post­sec­ondary writ­ing teach­ing tool. Draw­ing from a mixed-meth­ods study, this work chron­i­cles a Texas com­mu­ni­ty col­lege inte­grat­ed read­ing and writ­ing project in which stu­dents attempt to demon­strate mas­tery of State-man­dat­ed lit­er­a­cy con­tent areas using both tra­di­tion­al writ­ing and emo­ji. By pos­tu­lat­ing emo­ji as a semi­o­lit­er­a­cy-based instruc­tion­al tool, this work also explores emoji’s wider impli­ca­tions on teach­ing read­ing and writ­ing with­in the devel­op­men­tal, First-Year Writ­ing, post­sec­ondary, and lit­er­a­cy instruc­tion class­es across all lev­els and dis­ci­plines.
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Aus unseren Neuerwerbungen – Anglistik 2024.11

Cul­tur­al real­ism: recon­sid­er­ing mag­i­cal real­ism in the works of con­tem­po­rary Amer­i­can women writ­ers
BuchcoverThis book is com­mit­ted to women as writ­ers and sto­ry­tellers; all the select­ed nov­els are female-cen­tric in that the main char­ac­ters are women. The authors, also women, are from three diverse Amer­i­can eth­nic groups from both the North and South. Through a close read­ing of sev­er­al nov­els, Babakhani shows how the rein­ven­tion of cul­tur­al tra­di­tions serves these women writ­ers as a polit­i­cal, decolo­nial, and fem­i­nist tool. Babakhani sit­u­ates her read­ings in a cri­tique of the con­cepts of real­ism and mag­i­cal real­ism. Because mag­i­cal real­ism sets real­ism against mag­ic and implies bina­ry oppo­si­tions, Babakhani pro­pos­es „cul­tur­al real­ism“ as a revi­sion­ary con­cept that takes the cul­tur­al impor­tance of rit­u­als and beliefs seri­ous­ly, with­out sim­ply dis­miss­ing them as super­sti­tion.
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The Tech­no­log­i­cal Uncon­scious in Con­tem­po­rary Fic­tion in Eng­lish
BuchcoverThe Tech­no­log­i­cal Uncon­scious in Con­tem­po­rary Fic­tion in Eng­lish ana­lyzes the way in which con­tem­po­rary Eng­lish-lan­guage prose explores the role that the broad­ly under­stood envi­ron­ment plays in shap­ing human con­scious­ness, with par­tic­u­lar empha­sis on tech­no­log­i­cal aspects of this envi­ron­ment. The dis­cus­sion of the cho­sen lit­er­ary texts aims to demon­strate that con­tem­po­rary nar­ra­tive fic­tion in Eng­lish presents con­scious­ness as inex­tri­ca­bly linked with the sur­round­ing tech­no­log­i­cal envi­ron­ment. Using a wide range of nar­ra­tive tech­niques and refer­ring to a vari­ety of con­scious­ness mod­els, the ana­lyzed texts also show that the con­nec­tion between tech­nol­o­gy and con­scious­ness is often invis­i­ble to the human agent due to the ubiq­ui­ty and trans­paren­cy of the tech­nol­o­gy.
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Open-Access-Bücher zu den Sprachen & Kulturen Afrikas, Asiens und Ozeaniens

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Diasporic Muslim Fiction Does (Not) Exist: De/Constructing British and US-American Diasporic Muslim Narratives

Isma­han Wayah
https://doi.org/10.17879/78958420702

Diese Arbeit wurde 2022 als Dis­ser­ta­tion an der Uni­ver­sität Mün­ster angenom­men.

In the after­math of Sep­tem­ber 11, numer­ous pub­li­ca­tions on Islam and Mus­lims emerged that sought to cap­ture the (redis­cov­ered) Mus­lim Oth­er in Europe and the Unit­ed States. In their lit­er­ary works, dias­poric Mus­lim authors present the com­plex­i­ty of Mus­lim life. This dis­ser­ta­tion exam­ines four British Mus­lim nar­ra­tives (Hanif Kureishi’s Black Album, Robin Yassin-Kassab’s The Road from Dam­as­cus, Leila Aboulela’s The Trans­la­tor, and Diriye Osman’s Fairy­tales for Lost Chil­dren) and four Amer­i­can-Mus­lim nar­ra­tives (Laila Lalami’s The Moor’s Account, Michael Muham­mad Knight’s Taqwa­cores, Moh­ja Kahf’s The Girl in the Tan­ger­ine Scarf, and Sulay­man X aka Nick Wilgus’s Bilal’s Bread). The select­ed works not only chal­lenge Euro-Amer­i­can nor­ma­tive notions of reli­gion, nation, and sec­u­lar­ism, they also ques­tion and defy pre­vail­ing Mus­lim views on gen­der and sex­u­al­i­ty.

Memory, Mimesis, and the Modern: The Literary Heritage in Mamayh’s Poetry

Alev Masar­wa
https://doi.org/10.17879/33069637534

Diese Arbeit wurde 2022 als Dis­ser­ta­tion an der Uni­ver­sität Mün­ster angenom­men.

Māmayh ar-Rūmī ad-Dimašqī was one of the most sig­nif­i­cant Dam­as­can poets in the 10th/16th cen­tu­ry, whose vers­es were sung from Dam­as­cus to Yemen. Based on the cur­rent results of the ongo­ing edi­tion of Māmayh’s ‚dīwān‘ (‚Rawḍat al-muštāq wa-bahǧat al-ʿuššāq‘ „Gar­den of the ardent yearn­er and the joy of the lovers“) this study dis­cuss­es a selec­tion of poems in which the poet con­vers­es with the lit­er­ary past by not only using mimet­ic and emu­la­tive tech­niques (like ‚taḍmīn‘, ‚iqtibās‘, and ‚taḫmīs‘ poems) but also through the use of more mod­ern styles, forms and top­ics (like ‚ʿāṭil‘ vers­es, cof­fee poems, and ver­nac­u­lar poems). While the mimet­ic poems refer direct­ly to the admired or can­on­ized mod­els of the past per­pet­u­at­ing the tra­di­tion into the poet’s present, the focus of the con­tem­po­rary top­ics in the ‚dīwān‘ is on how the poet’s present is con­nect­ed to the poet­ic and aes­thet­ic prac­tices of the past. With the analy­sis of Māmayh’s poet­ry, the study offers evi­dence of the impres­sive lit­er­ary and intel­lec­tu­al back­ground of an ini­tial­ly Ottoman­ized and then ‚Syr­i­an­ized‘ (for­mer sol­dier-) poet, as well as his tremen­dous poet­ic cre­ativ­i­ty in meld­ing togeth­er the ‚old‘ and the ’new‘ in his verse.

Schriften von und über Fung Asseng und Fung Ahok: Untersuchung zur Phonologie und Transkription von zwei frühkantonesischen Dialekten des frühen 19. Jahrhunderts anhand von deutschen Quellen

Xue­qi Jiang
https://doi.org/10.48796/20220609–000

Fung Asseng (馮亞星, 1792–?) und Fung Ahok (馮亞學, 1798–1877), zwei einiger­maßen gebildete Matrosen aus der chi­ne­sis­chen Prov­inz Guǎngdōng oder Can­ton (廣東), waren die ersten Chi­ne­sen, die sich nach­weis­lich in Deutsch­land aufhiel­ten. In den 1820er Jahren fer­tigten sie in Halle und Pots­dam umfan­gre­iche zweis­prachige Hand­schriften christlichen Inhalts an, in denen sie ihre frühkan­tone­sis­chen Aussprachen zahlre­ich­er chi­ne­sis­ch­er Schriftze­ichen in das lateinis­che Alpha­bet tran­skri­bierten. Gle­ichzeit­ig berichteten auch einige deutsche Autoren über ihre Sprache. Diese Schriften, die von Asseng und Ahok selb­st oder ihren deutschen Mit­men­schen pro­duziert wur­den und sum­marisch als die „deutschen Quellen“ beze­ich­net wer­den kön­nen, gel­ten als auf­schlussre­iche Mate­ri­alien für die Erforschung der frühkan­tone­sis­chen Sprache. Sie wer­den in der vor­liegen­den Arbeit zum ersten Mal sys­tem­a­tisch unter­sucht, und zwar aus der Per­spek­tive der chi­ne­sis­chen Dialek­tolo­gie, der Mis­sion­arslin­guis­tik sowie der (deutschen) Graphe­matik. Dadurch kön­nen nicht nur zwei his­torische Vari­anten des Frühkan­tone­sis­chen phonetisch und pho­nol­o­gisch rekon­stru­iert, son­dern auch die Tran­skrip­tion­sregeln her­aus­gear­beit­et wer­den, die im Wesentlichen unter dem Ein­fluss der neuhochdeutschen Orthogra­phie ent­standen sind.

Siehe hierzu auch die The­men­seite von CrossA­s­ia: „Zur aben­teuer­lichen Lebens­geschichte der bei­den ersten Chi­ne­sen in Deutsch­land“.

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SWR 2 Wissen: „Duzen und Siezen — Wie macht man es richtig“

Logo SWR2 bei Wikimedia Commons„Das Gegenüber mit „du“ anzure­den, ist heute gang und gäbe. „Du“ wird als lock­er und fre­und­schaftlich inter­pretiert, „Sie“ dage­gen als dis­tanziert und förm­lich. Die Frage der richti­gen Anrede zieht sich durch die ganze Sprachgeschichte, erzählt der Anglist Dr. Wern­er Schäfer in seinem Aula-Vor­trag und berichtet auch von eini­gen Kuriositäten.“ (SWR)

Sie kön­nen die Sendung, die am 11.4.2021 in der Rei­he „SWR2 Wis­sen“ lief, über die Seite des SWR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden. Es gibt auch ein Manuskript zur Sendung.

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Jetzt testen: „Works of Philosophy and Their Reception“

Bis zum 31.12.2024 haben wir Zugriff auf die Daten­bank „Works of Phi­los­o­phy and Their Recep­tion“.
Wir freuen uns auf Ihre Rück­mel­dung zum Ange­bot und zu Ihrem Bedarf daran über den Testzeitraum hin­aus unter test.zugriff@uni-muenster.de!

Works of Phi­los­o­phy and Their Recep­tion (WPR) is a peer reviewed research plat­form pub­lish­ing col­lab­o­ra­tive vol­umes on works of phi­los­o­phy from antiq­ui­ty to the present. Each work is exam­ined from dif­fer­ent per­spec­tives. It is pre­sent­ed in its his­tor­i­cal and cul­tur­al con­text as well as in the con­tem­po­rary philo­soph­i­cal dis­course and framed with­in the author’s cor­pus. Var­i­ous arti­cles ana­lyze top­ics addressed in each work as well as ways in which these top­ics (and the work as a whole) have been tak­en up by lat­er philoso­phers and have influ­enced the his­to­ry of phi­los­o­phy and oth­er dis­ci­plines.

The inno­v­a­tive part of the project con­sists in its sys­tem­at­ic analy­sis of the recep­tion of philo­soph­i­cal works and ideas – not only from a philo­soph­i­cal per­spec­tive but also in rela­tion to oth­er dis­ci­plines. This makes this resource inter­est­ing for stu­dents and schol­ars of all the fields of Human­i­ties. Fur­ther­more, Works of Phi­los­o­phy and Their Recep­tion focus­es not only on canon­i­cal works of both West­ern phi­los­o­phy and oth­er philo­soph­i­cal tra­di­tions (Islam­ic phi­los­o­phy, Chi­nese phi­los­o­phy etc.), but also on less (or even not yet) explored works from dif­fer­ent tra­di­tions (e.g., works of women philoso­phers). The objec­tive of Works of Phi­los­o­phy and Their Recep­tion is to estab­lish itself as a research plat­form that opens new fields of inves­ti­ga­tion and to cross bridges between dif­fer­ent cul­tures and dis­ci­plines.

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Open-Access-Bücher zur Sprachwissenschaft

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Digitale Schriftlichkeit: Programmieren, Prozessieren und Codieren von Schrift

Mar­tin Bartel­mus & Alexan­der Nebrig (Hrsg.)
https://doi.org/10.14361/9783839468135

Dig­i­tale Schriftlichkeit verän­dert und durch­dringt unseren All­t­ag: Jedem nor­mal­sprach­lichen Text auf Bild­schir­men unter­liegt ein schreib- wie les­bar­er Code. Die Fra­gen »Wer schreibt?« und »Wer liest?« wan­deln sich in diesem Kon­text zu »Wer pro­gram­miert?« und »Wer prozessiert?«. Die Beiträger*innen wid­men sich diesem Phänomen und ver­ste­hen das Codieren als Prax­is der Schriftlichkeit. Es zeigt sich: Die Dig­i­tal­isierung formt Schreiben und Schrift in ein­er Art und Weise um, die weit über die unter­schiedlichen semi­o­tis­chen und sym­bol­is­chen Ebe­nen von Code und Schrift hin­aus­ge­ht.

A model of sonority based on pitch intelligibility

Avi­ad Albert
https://langsci-press.org/catalog/book/381
https://doi.org/10.5281/zenodo.7837176

Sonor­i­ty is a cen­tral notion in pho­net­ics and phonol­o­gy and it is essen­tial for gen­er­al­iza­tions relat­ed to syl­lab­ic orga­ni­za­tion. How­ev­er, to date there is no clear con­sen­sus on the pho­net­ic basis of sonor­i­ty, nei­ther in per­cep­tion nor in pro­duc­tion. The wide­ly used Sonor­i­ty Sequenc­ing Prin­ci­ple (SSP) rep­re­sents the speech sig­nal as a sequence of dis­crete units, where phono­log­i­cal process­es are mod­eled as sym­bol manip­u­lat­ing rules that lack a tem­po­ral dimen­sion and are devoid of inher­ent links to per­cep­tu­al, motoric or cog­ni­tive process­es. The cur­rent work aims to change this by out­lin­ing a nov­el approach for the extrac­tion of con­tin­u­ous enti­ties from acoustic space in order to mod­el dynam­ic aspects of phono­log­i­cal per­cep­tion. It is used here to advance a func­tion­al under­stand­ing of sonor­i­ty as a uni­ver­sal aspect of prosody that requires pitch-bear­ing syl­la­bles as the build­ing blocks of speech.

This book argues that sonor­i­ty is best under­stood as a mea­sure­ment of pitch intel­li­gi­bil­i­ty in per­cep­tion, which is close­ly linked to peri­od­ic ener­gy in acoustics. It presents a nov­el prin­ci­ple for sonor­i­ty-based deter­mi­na­tions of well-formed­ness – the Nucle­us Attrac­tion Prin­ci­ple (NAP). Two com­ple­men­tary NAP mod­els inde­pen­dent­ly account for sym­bol­ic and con­tin­u­ous rep­re­sen­ta­tions and they most­ly out­per­form SSP-based mod­els, demon­strat­ed here with exper­i­men­tal per­cep­tion stud­ies and with a cor­pus study of Mod­ern Hebrew nouns.

This work also includes a descrip­tion of ProP­er (Prosod­ic Analy­sis with Peri­od­ic Ener­gy). The ProP­er tool­box fur­ther exploits the pro­pos­al that peri­od­ic ener­gy reflects sonor­i­ty in order to cov­er major top­ics in prosod­ic research, such as promi­nence, into­na­tion and speech rate. The book is final­ly con­clud­ed with brief dis­cus­sions on select­ed top­ics: (i) the phono­tac­tic divi­sion of labor with respect to /s/-stop clus­ters; (ii) the debate about the uni­ver­sal­i­ty of sonor­i­ty; and (iii) the fate of the clas­sic phonetics–phonology dichoto­my as it relates to con­ti­nu­ity and dynam­ics in phonol­o­gy.

Who benefits from the sanitized language of violence?

Matthew Fyjis-Walk­er
https://doi.org/10.1163/9789004696426

Lan­guage is not neu­tral; it deter­mines, and is deter­mined, by per­spec­tive. This vol­ume explores the role of an influ­en­tial vocab­u­lary of war, sani­tised lan­guage, the lan­guage that seeks to clean up the appear­ance of events through euphemism, abstract words and opaque phras­es. Crit­i­cal dis­course analy­sis of the lan­guage of recent mil­i­tary cam­paigns shows that the pub­lic author­i­ties do not explain events as clear­ly as they might. Despite social, polit­i­cal and strate­gic incen­tives to use sani­tised lan­guage, its use appears to under­mine the demo­c­ra­t­ic process and reduce pub­lic author­i­ties’ free­doms, pos­si­bly embold­en­ing adver­saries and turn­ing away poten­tial part­ners.