Permalink

0

WDR ZeitZeichen zu Franz Werfel

Logo WDR bei Wikimedia Commons„Er selb­st sah sich vor allem als Lyrik­er: Mit beben­der Stimme und hoch­pa­thetis­chem Aus­druck trug er seine Verse im Fre­un­deskreis vor. Wie man mit den ganz großen Gefühlen umge­ht und in der Dich­tung eine Form dafür find­et, hat Franz Wer­fel in der Oper gel­ernt.
Von Jugend an hießen seine Helden Belli­ni, Donizetti, Ver­di. Als er während des Ersten Weltkriegs die Witwe von Gus­tav Mahler ken­nen­lernte und sich glühend in sie ver­liebte, gab sie seinem Schaf­fen eine neue Rich­tung: „Wenn du für Ver­di schwärmst, dann schreib doch über ihn,“ sagte Alma.
Ein erstes Pro­saw­erk ent­stand – „Ver­di, Roman der Oper“. Weit­ere fol­gten und macht­en den Autor berühmt. „Ohne Alma“, sagte Wer­fel, „wäre ich Kaf­fee­haus­lit­er­at geblieben.“ 1938 flo­hen die bei­den nach Ameri­ka. Der Erfolg, den er mit seinen Büch­ern erzielte, hielt an. Im August 1945 starb Wer­fel an einem Herzan­fall. Er war ger­ade dabei, seine Gedichte zu ord­nen.“

(WDR, Moni­ka Buschey, Hilde­gard Schulte)

Sie kön­nen die Sendung, die am 26.8.2020 in der Rei­he „ZeitZe­ichen“ lief, über die Seite des WDR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

„Wie benutze ich ein etymologisches Wörterbuch?“

Was nach ein­er ein­fachen Frage klingt, ist bei näherem Hin­se­hen nicht ganz so triv­ial!

Daher hat Maria Zie­len­bach im Blog „Bäume, Wellen, Inseln – His­torische Lin­guis­tik auf und um Halma­hera“ Tipps dazu zusam­mengestellt:

Ety­molo­gien (die Geschichte von Worten) fasziniert viele Men­schen. Die Frage wo ein Wort herkommt, was es ein­mal bedeutet hat und wann es zum ersten Mal belegt ist ist nicht nur für his­torische Linguist*innen span­nend. Als his­torische Lin­guistin, die auch manch­mal Sci-comm betreibt, wer­den ich often gefragt, was denn die Ety­molo­gie eines bes­timmten Wortes ist. Dabei habe ich fest­gestellt, dass nicht-Linguist*innen sich oft mit zwei Prob­le­men kon­fron­tiert sehen: Sie wis­sen nicht, wo sie Ety­molo­gien find­en kön­nen oder sie sind sich nicht sich­er, wie sie ety­mol­o­gis­che Ressourcen inter­pretieren sollen. Dieser Blog­post ist eine kurze Han­dre­ichung zu der Frage, wie man Infor­ma­tio­nen aus ety­mol­o­gis­chen Wörter­büch­er und andere Ressourcen bekommt.

https://halmahera.hypotheses.org/1326

» Weit­er­lesen!

Permalink

0

New Books Network Podcast: „The Rise of English“

Im Pod­cast „Lan­guage on the Move“, ein­er mit dem New Books Net­work assozi­ierten Pod­cast-Rei­he, sprach Ingrid Piller mit Rose­mary Salomone über ihr Buch „The Rise of Eng­lish: Glob­al Pol­i­tics and the Pow­er of Lan­guage“:

The Rise of Eng­lish charts the spread of Eng­lish as the dom­i­nant lin­gua fran­ca world­wide. The book explores the wide-rang­ing eco­nom­ic and polit­i­cal effects of Eng­lish. It exam­ines both the good and harm that Eng­lish can cause as it increas­es eco­nom­ic oppor­tu­ni­ty for some but side­lines oth­ers. Over­all, the book argues that Eng­lish can func­tion ben­e­fi­cial­ly as a key com­po­nent of mul­ti­lin­gual ecolo­gies world­wide.

In the con­ver­sa­tion, we explore how the dom­i­nance of Eng­lish has become more con­test­ed since the Covid-19 pan­dem­ic, par­tic­u­lar­ly in high­er edu­ca­tion and glob­al knowl­edge pro­duc­tion.

Die Folge kön­nten Sie über die NBN-Web­site hören; auf der Web­site des Pod­casts „Lan­guage on the Move“ gibts zudem auch Show Notes und ein Tran­skript der Sendung.

Das Buch ste­ht als eBook in unserem Bestand bere­it.

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Slavistik 2024.7

Deutsche und Slawen im Mit­te­lal­ter: Dom­i­nanz und Inte­gra­tion
BuchcoverWie sich das Zusam­men­leben von Deutschen und Slawen im Laufe des Mit­te­lal­ters gestal­tete, erfahren die Leser im vor­liegen­den Band in ein­er sel­ten erre­icht­en Detail­liertheit, die sich aus der Syn­ergie der Zusam­men­führung archäol­o­gis­ch­er, landes‑, kirchen‑, besied­lungs- und in beson­derem Maße – aus anson­sten in der Regel nicht aus­re­ichend gewürdigter – sprachgeschichtlich­er Erken­nt­nisse speist. Ermöglicht wurde sie durch des Autors langjährige trans­diszi­plinäre Forschung zu Sprache und Geschichte im östlichen Deutsch­land. Ins­beson­dere Landes‑, Kirchen‑, Besied­lungs- sowie Sprachgeschichte erhal­ten erst­ma­lig unge­wohnt tiefe und präzise Ein­blicke in sprach­liche und soziale Diver­sitäten im ersten nachchristlichen Jahrtausend. Im Ergeb­nis sorgfältiger Kleinar­beit wird das Ver­hält­nis von Dom­i­nanz und Inte­gra­tion zwis­chen Deutschen und Slawen sub­til dargestellt.
Der durch ein Reg­is­ter erschlossene Band demon­stri­ert ein­drucksvoll, dass es sich lohnt, ja geboten ist, die bish­er übliche ein­seit­ige Bew­er­tung oder Bevorzu­gung von erziel­ten Ergeb­nis­sen der einzel­nen his­torischen Diszi­plinen zu über­winden. Kün­ftige Forschun­gen zu Geschichte und den Sprachen des mit­teldeutschen Ostens erhal­ten mit ihm eine unverzicht­bare zuver­läs­sige Fundierung auf inter­diszi­plinär gesichertem Hin­ter­grund.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

55 Karten über Rus­s­land
BuchcoverRus­s­land ist alleine genau­so lang wie ein ganz­er Kon­ti­nent. Die recht­sex­treme Wag­n­er-Söld­nertruppe rekru­tierte auf Porn­hub rus­sis­che Kämpfer: »Hör auf zu wich­sen und arbeite für Wag­n­er!«, heißt es in ein­er Anzeige. Stal­in starb an einem Schla­gan­fall, weil nie­mand sich traute, ihm zu helfen. Und die sow­jetis­che Regierung war so gewieft, dass sie auf Land­karten KGB-Gebäude und ganze Städte ver­schwinden ließ.
All diese skur­rilen, poli­tis­chen, lusti­gen und harten Fak­ten vere­int das KAT­A­PULT-Buch „55 Karten über Rus­s­land“. Es hil­ft dabei, dieses zwiespältige Land mit all seinen Wider­sprüchen bess­er zu ver­ste­hen – weil es ger­ade jet­zt wichtig ist, alles über Rus­s­land zu wis­sen.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Romanistik 2024.7

The fine-grained struc­ture of the lex­i­cal area. Gen­der, appre­cia­tives and nom­i­nal suf­fix­es in Span­ish
BuchcoverThis is the first book that presents a com­plete descrip­tion and analy­sis of the Span­ish suf­fix­es that alter the gram­mat­i­cal behav­iour of nouns and adjec­tives with­out chang­ing their gram­mat­i­cal cat­e­go­ry, sup­port­ing a fine-grained decom­po­si­tion of the syn­tac­tic area where these word class­es are defined.
In this mono­graph the read­er will find a detailed empir­i­cal descrip­tion of suf­fix­es for gen­der, mere­o­log­i­cal prop­er­ties of nouns, scalar prop­er­ties of adjec­tives and a vari­ety of nom­i­nal suf­fix­es express­ing actions, mea­sures or loca­tions, as well as an inte­gral Neo-Con­struc­tion­ist analy­sis of the syn­tac­tic struc­ture of the result­ing for­ma­tions. Framed with­in a Nanosyn­tac­tic-ori­ent­ed frame­work, this book sheds light on the nature of lex­i­cal cat­e­gories and the com­po­nents of the low syn­tac­tic struc­ture of nouns and adjec­tives. The book will be use­ful both to researchers in Span­ish lin­guis­tics or the­o­ret­i­cal mor­phol­o­gy and to advanced stu­dents of Span­ish inter­est­ed in learn­ing more about the expres­sive devices that nouns and adjec­tives allow.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Petrar­ch and the mak­ing of gen­der in Renais­sance Italy
BuchcoverThis book is a new his­to­ry of ear­ly mod­ern gen­der, told through the lyric poet­ry of Renais­sance Italy. In the evo­lu­tion of West­ern gen­der roles, the Ital­ian Renais­sance was a water­shed moment, when a con­flu­ence of cul­tur­al devel­op­ments dis­rupt­ed cen­turies of Aris­totelian, bina­ry think­ing. Men and women liv­ing through this upheaval exploit­ed Petrarchism’s capac­i­ty for sub­jec­tive expres­sion and exper­i­men­ta­tion — as well as its sta­tus as the most acces­si­ble of gen­res – in order to imag­ine new gen­dered pos­si­bil­i­ties in realms such as mar­riage, war, and reli­gion. One of the first stud­ies to exam­ine writ­ing by ear­ly mod­ern Ital­ian men and women togeth­er, it is also a rev­o­lu­tion­ary tes­ta­ment to poetry’s work in the world. These poets’ works chal­lenge the tra­di­tion­al bound­aries drawn around lyric’s util­i­ty. They show us how poems could be sites of resis­tance against the per­vad­ing social order – how they are texts capa­ble not only of record­ing social his­to­ry, but also of shap­ing it.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Nordische Philologie 2024.7

The cul­tur­al con­struc­tion of Nor­den
BuchcoverWhat has ideas of a Nordic com­mu­ni­ty ‚meant his­tor­i­cal­ly? How has Nor­den as a com­mu­ni­ty of des­tiny been con­struct­ed cul­tur­al­ly?
This book con­tains a vari­ety of arti­cles explor­ing ques­tions about Nor­den:
1. Intro­duc­tion. The Cul­tur­al Con­struc­tion of Nor­den
2. The Geopol­i­tics of Nordic Iden­ti­ty – From Com­pos­ite States to Nation States
3. Fugi­tives from Utopia: The Scan­di­na­vian Enlight­en­ment
4. The Swedish Con­struc­tion of Nordic Iden­ti­ty
5. What’s in a Name? The Name of the Writ­ten Lan­guage of Nor­way
6. Reli­gious Iden­ti­ty and Nordic Iden­ti­ty
7. The Good Life is a Life of Con­for­mi­ty: The Impact of Luther­an Tra­di­tion on Nordic Polit­i­cal Cul­ture
8. Local Pol­i­tics – The Invis­i­ble Polit­i­cal Cul­ture
9. Scan­di­na­vian Lib­er­al­ism – Prophets instead of Prof­its
10. Moder­ni­ty and the Nordic Con­cept of Youth
11. Sta­tist Indi­vid­u­al­ism: On the Cul­tur­al­i­ty of the Nordic Wel­fare State
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Die nordis­che Allianz in der Europäis­chen Union
BuchcoverDas Buch geht der Frage nach, inwiefern es den (mit Däne­mark) nun­mehr drei nordis­chen Mit­glied­staat­en gelingt, inner­halb der EU eine strate­gis­che Inter­esse­nal­lianz aufzubauen. Über kurze Analy­sen der deutsch-franzö­sis­chen Zusam­me­nar­beit und der Benelux-Koop­er­a­tion erfol­gt zunächst eine generelle Klärung der Rolle von Allianzen inner­halb der EU. Anschließend wer­den die aus diesen Beispie­len abzulei­t­en­den Entste­hungs- und Funk­tions­be­din­gun­gen von Allianzen auf die nordis­chen Staat­en über­tra­gen.
Drei Fall­stu­di­en, die Bil­dung des EWR, die EU-Beitrittsver­hand­lun­gen Schwe­dens, Finn­lands und Nor­we­gens sowie die Regierungskon­ferenz 1996/97 ver­an­schaulichen die Reich­weite nordis­chen Zusam­men­wirkens in der Europa­poli­tik.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Kulturen Asiens, Afrikas und Ozeaniens 2024.7

When the West meets the East: Ear­ly West­ern Accounts of the Lan­guages of the Sinos­phere and their Impact on the His­to­ry of Chi­nese Lin­guis­tics
BuchcoverThis book pro­vides a col­lec­tion of arti­cles on ear­ly encoun­ters of West­ern mis­sion­ar­ies and schol­ars with the lan­guages of the Sinos­phere. These encoun­ters had a con­sid­er­able impact on the his­to­ry of Chi­nese lin­guis­tics in the West and in the East. The vol­ume focus­es on West­ern and Chi­nese lin­guis­tic per­spec­tives with­in their his­tor­i­cal and soci­o­log­i­cal con­texts. Thus, it pro­vides a bridge between West and East, lin­guis­tics and his­to­ry. Par­tic­u­lar empha­sis lies on the spe­cial influ­ence Tai­wanese lin­guis­tic stud­ies have on the his­to­ry of lin­guis­tic stud­ies of East Asian lan­guages. Many of the ear­ly gram­mat­i­cal works on Chi­nese lan­guages are close­ly con­nect­ed to Tai­wan and Tai­wanese lan­guages. Addi­tion­al­ly, Chi­nese lin­guis­tic tra­di­tions and their inter­ac­tion with West­ern lin­guis­tics are at issue, as well as ear­ly West­ern accounts of the Chi­nese lan­guages and their impact on lin­guis­tic stud­ies in the West and in the East. The vol­ume demon­strates the great influ­ence the encounter with Sinitic lan­guages had on the devel­op­ment of new lin­guis­tic con­cepts in the West, and it pro­vides a win­dow into cul­tur­al and lin­guis­tic rela­tions from a unique per­spec­tive; tran­scend­ing the Euro­cen­tric view, and prob­ing the motives of the mis­sion­ary and colo­nial endeav­ors.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Ana­lyt­i­cal com­par­a­tive ety­mo­log­i­cal dic­tio­nary of redu­pli­ca­tion in the major lan­guages of the Mid­dle East and Iran
BuchcoverThe present dic­tio­nary is an ana­lyt­i­cal, com­par­a­tive and ety­mo­log­i­cal pre­sen­ta­tion of redu­pli­ca­tion over a wide spec­trum of lan­guages. The range of fea­tured lan­guages – Ara­bic, Armen­ian, Kur­dish, Per­sian and Turk­ish – include three sep­a­rate fam­i­lies con­nect­ed only by geo­graph­i­cal prox­im­i­ty, each with an extreme­ly rich lit­er­ary tra­di­tion. The dic­tio­nary cov­ers mul­ti­ple inde­pen­dent phe­nom­e­na in sev­er­al unre­lat­ed lan­guages, the under­ly­ing idea being that their redu­pli­ca­tions are all some­how con­nect­ed, and that there exists a gen­er­al «field» of redu­pli­ca­tion. The book is not lim­it­ed to a sin­gle field, but rather for sev­er­al large­ly sep­a­rate ones, such as lin­guis­tic rela­tions, the the­o­ry of redu­pli­ca­tion and ety­mol­o­gy. Sev­er­al oth­er relat­ed or unre­lat­ed lan­guages such as Ice­landic, Japan­ese, Egypt­ian Hiero­glyph­ics, Hit­tite, etc. have been includ­ed for com­par­a­tive pur­pos­es.
The pre­lim­i­nary find­ings of this study indi­cate that redu­pli­ca­tion in the lan­guages under study, and in near­ly all oth­er lan­guages, deal most­ly with the fun­da­men­tal, pri­ma­ry human require­ments. Anoth­er strong proof of the «uni­ver­sal­i­ty» of redu­pli­cates are that they close­ly fol­low the same and sim­i­lar for­ma­tion, devel­op­ment and rule in most relat­ed and unre­lat­ed lan­guages. In con­se­quence of the uni­ver­sal­i­ty of redu­pli­ca­tion and its near iden­ti­cal devel­op­ment in all relat­ed or unre­lat­ed lan­guages, it even legit­imizes the cre­ation of a gram­mar of redu­pli­ca­tion in the future. A few of the essen­tial fea­tures of this book include: a com­plete revi­sion and updat­ing of the seman­tics; a par­tic­u­lar atten­tion to the cog­ni­tive aspects; and, many ety­molo­gies that can­not be found else­where.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Germanistik 2024.7

Hand­buch syn­onymer gram­ma­tis­ch­er Mit­tel im Deutschen
BuchcoverDas Hand­buch präsen­tiert anhand zahlre­ich­er Beispiele gram­ma­tis­che Mit­tel und Struk­turen, die in der deutschen Stan­dard­sprache alternierend ver­wen­det wer­den kön­nen, ohne dass sich dadurch die Äußerung inhaltlich wesentlich ändert.
Hin­weise für Deutschler­nende ver­weisen auf aus­gewählte Lehrw­erke und Übungs­gram­matiken, in denen die the­o­retisch beschriebe­nen gram­ma­tis­chen Mit­tel und Struk­turen prak­tisch ange­wandt und geübt wer­den kön­nen.

  • Für alle, die sich für die deutsche Sprache inter­essieren, ihr sprach­lich­es Wis­sen sys­tem­a­tisieren möcht­en oder einen dif­feren­zierten Aus­druck im Deutschen anstreben
  • Lin­guis­tis­che Ter­mi­ni wer­den in einem Glos­sar erläutert
  • Infobox­en bieten Zusatz­in­for­ma­tio­nen
  • Der Band kann als Grund­lage für weit­ere Unter­suchun­gen dienen

zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Sta­tus und Funk­tion: Zu The­o­rie und Prax­is des lit­er­arischen Werks – Mit Analy­sen zum Œuvre von Max Frisch
BuchcoverGle­ich­wohl der Werk­be­griff in der lit­er­atur­wis­senschaftlichen Prax­is bis heute ein rou­tiniert ver­wen­de­ter Grund­be­griff ist, gehört er zu den umstrit­ten­sten Konzepten in Lit­er­atur­the­o­rie und Ästhetik. Um seine wider­sprüch­liche Rolle zu erk­lären, rekon­stru­iert und sys­tem­a­tisiert diese Studie zen­trale Werk­be­griffe und ihre Funk­tio­nen im jew­eili­gen The­o­riekon­text. Darüber hin­aus kon­turi­ert sie einen sozialon­tol­o­gisch fundierten prag­ma­tis­chen Werk­be­griff, anhand dessen ‚Werk‘ als Sta­tus von Tex­ten bes­timmt wird und mit dessen Hil­fe am Beispiel des Œuvres von Max Frisch ästhetis­che, epis­temis­che, moralis­che, rechtliche, poli­tis­che und ökonomis­che Funk­tio­nen des Werk­sta­tus dif­feren­ziert und beschrieben wer­den.
Auf diese Weise rückt die Studie die Priv­i­legierung von Tex­ten durch die Zuschrei­bung von Werk­sta­tus in den Blick und arbeit­et die Fol­gen dieser Priv­i­legierung für den Umgang mit Lit­er­atur her­aus. Sie stellt ein Instru­men­tar­i­um zur Beschrei­bung und Analyse der Werkprax­is bere­it und zeigt, dass und wie sich bere­its die Kon­sti­tu­tion und Funk­tion­al­isierung von Werk­sta­tus als Teil der lit­er­arischen Prax­is begreifen lassen.

Die Arbeit basiert auf ein­er an der Uni Mün­ster ent­stande­nen Dis­ser­ta­tion.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Digital Humanities 2024.7

Cor­pus use in cross-lin­guis­tic research: Paving the way for teach­ing, trans­la­tion and pro­fes­sion­al com­mu­ni­ca­tion
BuchcoverCross-lin­guis­tic research is a fruit­ful field of lan­guage inquiry that has ben­e­fit­ed enor­mous­ly from the use of cor­po­ra. As sources of lin­guis­tic data of var­i­ous kinds and as tools for lan­guage pro­cess­ing, cor­po­ra have shaped the devel­op­ment of cross-lin­guis­tic research, enabling both lan­guage descrip­tion and prac­ti­cal appli­ca­tions. This vol­ume con­tains twelve stud­ies that empha­size the use­ful­ness and usabil­i­ty of par­al­lel cor­po­ra in accu­rate­ly explor­ing the struc­ture and use of sev­en under-researched lan­guages and lan­guage vari­eties. The first part empha­sizes the role of cor­pus-based descrip­tive analy­ses at the lex­i­cogram­mat­i­cal and dis­cur­sive lev­els, as a first step on the way towards con­crete appli­ca­tions like trans­la­tion or lan­guage teach­ing. The sec­ond part focus­es on the role of par­al­lel-cor­pus-based lan­guage pro­cess­ing tech­niques and appli­ca­tions that facil­i­tate pro­fes­sion­al com­mu­ni­ca­tion. This book will be of inter­est to schol­ars in con­trastive lin­guis­tics, trans­la­tion stud­ies, dis­course analy­sis, lan­guage teach­ing, and nat­ur­al lan­guage pro­cess­ing.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

The Human­i­ties Reloaded: Address­ing Cri­sis
BuchcoverThis vol­ume exam­ines the cri­sis of human­i­ties nar­ra­tives in the con­text of neolib­er­al cap­i­tal­ism and of the emer­gence and con­sol­i­da­tion of the met­rics-dri­ven, cor­po­rate, man­age­r­i­al uni­ver­si­ty. Do nar­ra­tives of the cri­sis of the human­i­ties mobi­lize spe­cif­ic notions of val­ue and pres­tige? How are these notions classed, gen­dered and racial­ized? How do nar­ra­tives of the cri­sis of the human­i­ties relate to cur­rent debates and con­tes­ta­tions sur­round­ing decol­o­niza­tion? Does the cri­sis of a tra­di­tion­al con­fig­u­ra­tion of the human­i­ties open up oppor­tu­ni­ties to use their insti­tu­tion­al space for work that is both social­ly and polit­i­cal­ly rel­e­vant and aca­d­e­m­i­cal­ly rig­or­ous? The aim is to pro­vide a counter-nar­ra­tive of the present and future of the human­i­ties.
In addi­tion to the study of a mul­ti­plic­i­ty of media texts and oth­er mul­ti­modal expres­sive forms, for­mats and plat­forms and gen­res, a com­mu­nica­tive turn in the human­i­ties entails deep­en­ing the study of the val­ue chains in which they are insert­ed and their con­di­tions of pro­duc­tion, cir­cu­la­tion and recep­tion. Com­mu­nica­tive and dig­i­tal cap­i­tal­ism, now labelled the Fourth Indus­tri­al Rev­o­lu­tion, is on its way to bring­ing its own waves of strug­gles and con­fronta­tions to our cam­pus­es and beyond, to which human­i­ties schol­ars and activists can make a vital contribution—should some of us decide to do so.
This book will be of inter­est to researchers and advanced stu­dents of art, lit­er­a­ture, media and cul­tur­al stud­ies, edu­ca­tion, pol­i­tics, soci­ol­o­gy, and social and cul­tur­al anthro­pol­o­gy.
The chap­ters in this book were orig­i­nal­ly pub­lished in the jour­nal Crit­i­cal Arts: South-North Cul­tur­al and Media Stud­ies.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Literaturen allgemein 2024.7

Mon­ster Metaphors: When Rhetoric Runs Amok
BuchcoverThis book explores ways in which com­mon metaphors can play a detri­men­tal role in every­day life; how they can grow in out­sized impor­tance to dom­i­nate their respec­tive ter­rains and push out alter­na­tive per­spec­tives; and how forms of resis­tance might act to con­tain their dom­i­nance.
The vol­ume begins by unpack­ing the dynam­ics of metaphors, their pow­er and influ­ence and the ways in which they are bol­stered by oth­er rhetor­i­cal devices. Adams draws on four case stud­ies to illus­trate their destruc­tive impact when they eclipse oth­er points of view—the metaphor of men­tal ill­ness; the metaphor of free-flow­ing mar­kets; the metaphor of the mind as a mir­ror and the metaphor of men as nat­u­ral­ly supe­ri­or. Tak­en togeth­er, these exam­ples prompt fur­ther reflec­tion on the ben­e­fi­cia­ries of these „mon­ster metaphors“ and how they pro­mote such metaphors to serve their own inter­ests but also on ways for­ward for chal­leng­ing their dom­i­nance, strate­gies for pre­vent­ing their rise and ways of cre­at­ing space for alter­na­tives.
This book will be of inter­est to schol­ars inter­est­ed in the study of metaphor, across such fields as lin­guis­tics, rhetoric and media stud­ies.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Imag­in­ing gen­der in bio­graph­i­cal fic­tion
BuchcoverThis vol­ume address­es the cur­rent boom in bio­graph­i­cal fic­tions across the globe, exam­in­ing the ways in which gen­dered lives of the past become re-imag­ined as gen­dered nar­ra­tives in fic­tion. Build­ing on this research, this book is the first to address ques­tions of gen­der in a sus­tained and sys­tem­at­ic man­ner that is also sen­si­tive to cul­tur­al and his­tor­i­cal dif­fer­ences in both raw mate­r­i­al and fic­tion­al rework­ing. It devel­ops a crit­i­cal lens through which to approach biofic­tions as ‘fic­tions of gen­der’, draw­ing on the­o­ries of biofic­tion and his­tor­i­cal fic­tion, life-writ­ing stud­ies, fem­i­nist crit­i­cism, queer fem­i­nist read­ings, post­colo­nial stud­ies, fem­i­nist art his­to­ry, and trans stud­ies. Atten­tive to var­i­ous approach­es to fic­tion­al­i­sa­tion that reclaim, appro­pri­ate or re-invent their ‘raw mate­r­i­al’, the vol­ume assess­es the crit­i­cal, revi­sion­ist and decon­struc­tive poten­tial of bio­graph­i­cal fic­tions while acknowl­edg­ing the effects of cliché, gen­der norms and estab­lished nar­ra­tives in many­of the texts under inves­ti­ga­tion.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Anglistik 2024.7

Icons of the alpha­bet: let­ter names, pho­net­ic nota­tion and the phonol­o­gy and orthog­ra­phy of Eng­lish
BuchcoverThis book exam­ines the names by which we refer to the let­ters of the Eng­lish alpha­bet, argu­ing that these let­ter names pro­vide unri­valled insights into the phono­log­i­cal struc­ture of Eng­lish, present and past, as well as the many pecu­liar­i­ties of Eng­lish pro­nun­ci­a­tion and spelling. Clas­si­fied either as con­tronyms, ambinyms or tau­tonyms, the mod­ern phono­log­i­cal pro­files of our ancient Semit­ic let­ter names reveal what is unique to Eng­lish, what is fun­da­men­tal to lan­guage and how let­ter names emerge as the semi­otic prod­uct of inter­chang­ing lan­guages com­bined with intralan­guage change. This vol­ume promis­es a much more exten­sive and deep­er lin­guis­tic treat­ment of Eng­lish let­ter names than has pre­vi­ous­ly been attempt­ed. It will be of par­tic­u­lar inter­est to stu­dents and schol­ars of his­tor­i­cal lin­guis­tics, phonol­o­gy and orthog­ra­phy, the his­to­ry of Eng­lish, semi­otics, and lan­guage and lit­er­a­cy teach­ing.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

From Panem to the Pan­dem­ic: An Intro­duc­tion to Cul­tur­al Stud­ies
BuchcoverToday, vir­tu­al­ly all BA pro­grams in Eng­lish at Ger­man uni­ver­si­ties place a strong focus on Cul­tur­al Stud­ies. How­ev­er, text­books that intro­duce first-year stu­dents to the sub­ject are rare, and the few exist­ing ones are too com­pli­cat­ed or not com­pre­hen­sive enough. By con­trast, this text­book intro­duces the key the­o­ries and con­cepts of Cul­tur­al Stud­ies sys­tem­at­i­cal­ly and thor­ough­ly. It puts par­tic­u­lar empha­sis on their appli­ca­tion, aim­ing to enable stu­dents to do their own analy­ses of cul­tur­al arte­facts and prac­tices. The author draws on many exam­ples, most­ly tak­en from Amer­i­can cul­ture, but in each chap­ter, he applies the ideas intro­duced to The Hunger Games fran­chise and the coro­n­avirus pan­dem­ic to show how dif­fer­ent the­o­ries can lead to very dif­fer­ent inter­pre­ta­tions of the same phe­nom­e­non. Each chap­ter ends with exer­cis­es that allow stu­dents to apply what they have learned.
This text­book intro­duces first-year stu­dents sys­tem­at­i­cal­ly and com­pre­hen­sive­ly to the key the­o­ries and con­cepts of Cul­tur­al Stud­ies. It puts par­tic­u­lar empha­sis on their appli­ca­tion, aim­ing to enable stu­dents to do their own analy­ses of cul­tur­al arte­facts and prac­tices. The author draws on many exam­ples, most­ly tak­en from Amer­i­can cul­ture, but in each chap­ter, he applies the ideas intro­duced to The Hunger Games fran­chise and the coro­n­avirus pan­dem­ic to show how dif­fer­ent the­o­ries can lead to very dif­fer­ent inter­pre­ta­tions of the same phe­nom­e­non.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Buntes aus Westfalen – „Sammeln nach 1998. Wie Provenienzforschung die Bibliotheken verändert“

In der Kat­e­gorie „Buntes aus West­falen“ bericht­en wir über (teils kuriose) Neuer­schei­n­un­gen, die wir als Lan­des­bib­lio­thek im Rah­men des Pflich­tex­em­plar­recht­es (das gibt es schon seit 1824!) als kosten­lose Belegex­em­plare aus west­fälis­chen Ver­la­gen und/oder Selb­stver­legern erhal­ten.

Aus dem Klap­pen­text:

In welch­er Weise bee­in­flusst die Prove­nien­z­forschung der let­zten Jahrzehnte das Bib­lio­thek­swe­sen? Imper­a­tive und Bruch­lin­ien der Wiedervere­ini­gung bei­der deutsch­er Staat­en bilden den Kon­text, in dem Prove­nien­z­forschung und Resti­tu­tion von NS-Raubgut nach den Wash­ing­ton­er Prinzip­i­en von 1998 heute umge­set­zt wer­den. Als Teil der insti­tu­tion­al­isierten Aufar­beitung der Ver­gan­gen­heit löste die Auseinan­der­set­zung mit dem The­ma einen Verän­derung­sprozess der Bib­lio­theken aus: Inno­v­a­tive Samm­lungskonzepte wur­den entwick­elt und Samm­lungs­beschrei­bun­gen rev­o­lu­tion­iert. Jür­gen Weber skizziert den aktuellen, nicht abschließbaren Find­ung­sprozess und beleuchtet in neun Stu­di­en aus den Jahren 2005 bis 2022 Gebrauch und Idee von Samm­lun­gen.

Zum Buch auf der Ver­lags-Web­site (Open Access!)
Zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus

Permalink

0

Open-Access-Bücher zur romanistischen Sprachwissenschaft

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

The intonation of expectations: On marked declaratives, exclamatives, and discourse particles in Castilian Spanish

Jan Fliess­bach
https://doi.org/10.5281/zenodo.7929375
https://langsci-press.org/catalog/book/387

This book pro­vides a new per­spec­tive on prosod­i­cal­ly marked declar­a­tives, wh-excla­ma­tives, and dis­course par­ti­cles in the Madrid vari­ety of Span­ish. It argues that some marked forms dif­fer from unmarked forms in that they encode modal eval­u­a­tions of the at-issue mean­ing. Two epis­temic eval­u­a­tions that can be shown to be encod­ed by into­na­tion in Span­ish are obvi­ous­ness and mira­tiv­i­ty, which present the at-issue mean­ing as expect­ed and unex­pect­ed, respec­tive­ly. An empir­i­cal inves­ti­ga­tion via a pro­duc­tion exper­i­ment finds that they are asso­ci­at­ed with dis­tinct into­na­tion­al fea­tures under con­stant focus scope, with stances of (dis)agreement show­ing an impact on obvi­ous declar­a­tives. Wh-excla­ma­tives are found not to dif­fer sig­nif­i­cant­ly in into­na­tion­al mark­ing from neu­tral declar­a­tives, show­ing that they need not be mira­tives. More­over, we find that into­na­tion­al mark­ing on dif­fer­ent dis­course par­ti­cles in nat­ur­al dia­logue cor­re­lates with their mean­ing con­tri­bu­tion with­out being ful­ly deter­mined by it. In part, these find­ings quan­ti­ta­tive­ly con­firm pre­vi­ous qual­i­ta­tive find­ings on the mean­ing of into­na­tion­al con­fig­u­ra­tions in Madrid Span­ish. But they also add new insights on the role into­na­tion plays in the nego­ti­a­tion of com­mit­ments and expec­ta­tions between inter­locu­tors.

Modal particles in Italian: Adverbs of illocutionary modification and sociolinguistic variation

Mar­co Favaro
https://doi.org/10.5281/zenodo.10259474
https://langsci-press.org/catalog/book/382

This study inves­ti­gates the prop­er­ties of a set of Ital­ian adverbs (among oth­ers: pure ‘also’, solo ‘only’, un po’ ‘a bit’) that, in spe­cif­ic con­texts of use, mod­i­fy the speech acts in which they appear. On the one hand, these ele­ments spec­i­fy the way in which a speech act should be inter­pret­ed with ref­er­ence to the spe­cif­ic inter­ac­tion­al con­text, mod­i­fy­ing its illo­cu­tion­ary force. On the oth­er hand, they index presupposed/inferred mean­ings active in the com­mon ground of the inter­ac­tion, inte­grat­ing the speech act in the com­mon ground. These func­tions close­ly resem­ble those of the ele­ments that, espe­cial­ly in the Ger­man lin­guis­tic tra­di­tion, are called modal par­ti­cles. Draw­ing on orig­i­nal data from Ital­ian – both from the stan­dard lan­guage and region­al vari­eties – the goal of the study is to describe the syn­chron­ic fea­tures of these ele­ments and to explain the emer­gence of the modal uses. For this pur­pose, it joint­ly employs the­o­ret­i­cal notions of prag­mat­ics (speech act the­o­ry, infer­ences in inter­ac­tion), mod­els of lan­guage change (reanaly­sis and con­ven­tion­al­iza­tion) and the descrip­tive tools of soci­olin­guis­tic approach­es. Through the pre­sen­ta­tion of four case stud­ies, inte­grat­ing cor­pus and ques­tion­naire data, the present work gives a thor­ough analy­sis of the modal func­tions and the con­texts of use of the adverbs under inves­ti­ga­tion: it explores their role at the semantics/pragmatics inter­face, it dis­cuss­es their place in a lay­ered mod­el of gram­mar and it exam­ines their dis­tri­b­u­tion across dif­fer­ent lan­guage vari­eties.

Referring to discourse participants in Ibero-Romance languages

Pekka Posio & Peter Her­beck
https://doi.org/10.5281/zenodo.8123675
https://langsci-press.org/catalog/book/376

This vol­ume brings togeth­er con­tri­bu­tions by researchers focus­ing on per­son­al pro­nouns in Ibero-Romance lan­guages, going beyond the well-estab­lished vari­able of expressed vs. non-expressed sub­jects. While fac­tors such as agree­ment mor­phol­o­gy, top­ic shift and con­trast or empha­sis have been argued to account for vari­able sub­ject expres­sion, sev­er­al cor­pus stud­ies on Ibero-Romance lan­guages have shown that the expres­sion of sub­ject pro­nouns goes beyond these tra­di­tion­al­ly estab­lished fac­tors and is also sub­ject to con­sid­er­able dialec­tal vari­a­tion. One of the fac­tors affect­ing choice and expres­sion of per­son­al pro­nouns or oth­er ref­er­en­tial devices is whether the con­struc­tion is used per­son­al­ly or imper­son­al­ly. The use and emer­gence of new imper­son­al con­struc­tions, even­tu­al­ly also new (im)personal pro­nouns, as well as the vari­a­tion found in the expres­sion of human imper­son­al­i­ty in dif­fer­ent Ibero-Romance lan­guage vari­eties is anoth­er inter­est­ing research area that has gained ground in the recent years. In addi­tion to vari­able sub­ject expres­sion, sim­i­lar meth­ods and the­o­ret­i­cal approach­es have been applied to study the expres­sion of objects. Final­ly, the ref­er­ence to the addressee(s) using dif­fer­ent address pro­nouns and oth­er address forms is an impor­tant field of study that is close­ly con­nect­ed to the vari­able expres­sion of pro­nouns. The present book sheds light on all these aspects of ref­er­ence to dis­course par­tic­i­pants. The vol­ume con­tains con­tri­bu­tions with a strong empir­i­cal back­ground and var­i­ous meth­ods and both writ­ten and spo­ken cor­pus data from Ibero-Romance lan­guages. The focus on dis­course par­tic­i­pants high­lights the spe­cial prop­er­ties of first and sec­ond per­son ref­er­ents and the fac­tors affect­ing them that are often dif­fer­ent from the anaphor­ic third per­son. The chap­ters are orga­nized into three the­mat­ic sec­tions: (i) Vari­able expres­sion of sub­jects and objects, (ii) Between per­son­al and imper­son­al, and (iii) Ref­er­ence to the addressee.

Permalink

0

Kennen Sie schon … „BE HEARD!“?

Screenshot der Startseite von "Be heard!" (https://beheard.no/) (Stand 17.5.2024)

BE HEARD!“ ist ein nor­wegis­ches Por­tal, das per­sön­liche Geschicht­en rund um die The­men Migra­tion, Inte­gra­tion und Vielfalt sam­melt, um einem Dia­log über gesellschaftliche Vielfalt anzure­gen:

His­to­riefortelling er et kraft­fullt red­skap som kan bygge broer mel­lom men­nesker og utvide vår forståelse av ver­den.

BE HEARD! er et kon­sept som omfavn­er ARKIVETs arbeid innen­for fagfel­tet migrasjon, inklud­er­ing og mang­fold.

Kon­septet bruk­er per­son­lig his­to­riefortelling fra vår egen for­tid og samtid som et verk­tøy til å syn­lig­gjøre indi­videt og motar­bei­de grup­pe­fiendt­lighet. Dette er med på å fore­bygge fremmed­frykt og rasisme i sam­fun­net. His­to­riene blir for­t­alt gjen­nom ulike uttrykk.

Når indi­vider med ulike bak­grun­ner forteller sin per­son­lige his­to­rie til all­mennheten kan de neg­a­tive for­dommene vi har om hveran­dre bli brutt ned og skape et mer inklud­erende sam­funn.

FOKUSET ER FØLGENDE:

  1. Syn­lig­gjøre men­nesker med fly­k­t­ning og migrasjons­bak­grunn
  2. Syn­lig­gjøre men­nesker med norsk bak­grunn
  3. Bevare den nye kul­tur­ar­ven
  4. Skape nøy­trale plat­tformer og møteplass­er for his­to­riefortelling, dia­log og ytrings­fri­het
  5. Kunnskaps­formidling om migrasjon, mang­fold og iden­titet

METODE OG ARBEIDSFORM

Innsam­ling av his­to­riene foregår hov­ed­sake­lig gjen­nom inter­vju og arrangerte fortellerkurs & fortellerkvelder, samt også gjen­nom andre uttrykks­former som blant annet: Foto, lyd, film, kun­st, dans, hån­dar­beid og poe­si.

Formidlin­gen av his­to­riene gjøres gjen­nom fysisk formidling, i lit­ter­a­turen, utstill­inger, fagsem­inar­er, og gjen­nom dig­i­tale kanaler som film og denne plat­tfor­men.

Doku­men­tasjo­nen består av både tekst, lyd, film og bilde.

Die Mate­ri­alien sind unter­gliedert in Videos und textuellen Lebens­geschicht­en; außer­dem gelan­gen Sie über das Haupt­menü zu Online-Ausstel­lun­gen, und Sie kön­nen über die gesamte Seite suchen.

ent­deckt im Nordeu­ropa-Blog hier & hier

Permalink

0

WDR ZeitZeichen zu Oswald von Wolkenstein

Logo WDR bei Wikimedia Commons„„Er gehörte zu denen, die eher Feuer legten als Feuer löscht­en“, schrieb sein Bio­graph Dieter Kühn. Oswald von Wolken­stein war Rit­ter, Dichter, Sänger, Kom­pon­ist, Diplo­mat und Burgherr. Sein Leben glich ein­er span­nen­den Aneinan­der­rei­hung von Aben­teuern, in der sich Rückschläge und Erfolge die Waage hiel­ten.
Der Nach­welt ist er heute durch seine phan­tasievollen Lieder bekan­nt, die so ganz anders sind als die braven Verse sein­er Vorgänger. Derb und frech kon­nte er reimen, aber auch zart und empfind­sam. Kein ander­er Sänger des Mit­te­lal­ters präsen­tiert uns eine ähn­liche Band­bre­ite der Gefüh­le.
War er der let­zte Min­nesänger? Oder ein­er der ersten, denen es gelang, auf real­is­tis­che Weise die Schreck­en und Sehn­süchte sein­er Zeit in Worte zu fassen und feinsin­nig zu ver­to­nen?“

(WDR, Maren Gottschalk, Michael Rüger)

Sie kön­nen die Sendung, die am 2.8.2020 in der Rei­he „ZeitZe­ichen“ lief, über die Seite des WDR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.