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Aus unseren Neuerwerbungen – Digital Humanities 2021.12

Gueril­la The­o­ry. Polit­i­cal Con­cepts, Crit­i­cal Dig­i­tal Human­i­ties
BuchcoverGuer­ril­la The­o­ry exam­ines the polit­i­cal, onto­log­i­cal, and tech­no­log­i­cal under­pin­nings of the guer­ril­la in the dig­i­tal human­i­ties (DH). The fig­ure of the guer­ril­la appears in dig­i­tal human­i­ties’ recent his­to­ry as an agent of tac­ti­cal ref­or­ma­tion. It refers to a broad swath of dis­ci­pli­nary desires: dig­i­tal human­i­ties’ claim to col­lab­o­ra­tive and inclu­sive ped­a­gogy, min­i­mal and encrypt­ed com­put­ing, and a host of minori­tar­i­an polit­i­cal inter­ven­tions in its prax­is, includ­ing queer pol­i­tics, crit­i­cal race stud­ies, and fem­i­nist the­o­ry.
In this pen­e­trat­ing study, Matthew Apple­gate uses the guer­ril­la to con­nect pop­u­lar iter­a­tions of dig­i­tal human­i­ties’ prac­tice to its polit­i­cal rhetoric and infra­struc­ture. By doing so, he reori­ents DH’s con­cep­tu­al lex­i­con around prac­tices of col­lec­tive becom­ing, medi­at­ed by claims to con­flict, antag­o­nism, and demo­c­ra­t­ic will.
Apple­gate traces Michael Hardt and Anto­nio Negri’s rad­i­cal demo­c­ra­t­ic ingress­es into net­work the­o­ry, the guerrilla’s role in its dis­course, and con­cerns for the dig­i­tal human­i­ties’ own invo­ca­tion of the fig­ure. The book also con­nects post- and decolo­nial, fem­i­nist, and Marx­ist iter­a­tions of DH prax­is to the aes­thet­ic his­to­ries of move­ments such as Latin Amer­i­can Third Cin­e­ma and the doc­u­men­tary cin­e­ma of the Black Pan­ther Par­ty. Con­clud­ing with a med­i­ta­tion on con­tem­po­rary polit­i­cal modal­i­ties inher­ent in DH’s dis­ci­pli­nary expan­sion, Guer­ril­la The­o­ry chal­lenges the cur­rent polit­i­cal scope of the dig­i­tal human­i­ties and thus its future insti­tu­tion­al impact.
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For­ma­tio­nen der Prax­is: Stu­di­en zu Darstel­lungs­for­men von Dig­i­tal Human­i­ties und Lit­er­atur­wis­senschaft
BuchcoverMit der Dig­i­tal­tech­nolo­gie haben alter­na­tive Objek­tum­gangsweisen Einzug in die lit­er­atur­wis­senschaftliche All­t­agsprax­is gehal­ten. Voll­tex­trecherch­esys­teme, quan­ti­ta­tive Tex­t­analy­sev­er­fahren, dig­i­tale Anno­ta­tions- und Visu­al­isierungstools tang­ieren, mod­i­fizieren oder sub­sti­tu­ieren gewöhn­liche Arbeit­srou­ti­nen. Diese Entwick­lun­gen wer­den kon­tro­vers – und oft­mals im Kon­text von mei­n­ungsstarken Krisendi­ag­nosen – disku­tiert. Vor diesem Hin­ter­grund votiert die Autorin für eine stärkere Empirisierung lit­er­atur­wis­senschaftlich­er Selb­st­beschrei­bun­gen. Hierzu legt sie eine textbasierte Prax­e­olo­gie der Lit­er­atur­wis­senschaft vor, die mit ein­er Ent­drama­tisierung der Großerzäh­lun­gen über die »gold­ene Zukun­ft« respek­tive den »dro­hen­den Unter­gang« des Fachs durch die Dig­i­tal­tech­nolo­gie ver­bun­den ist.
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