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Open-Access-Bücher zur anglistischen Literaturwissenschaft

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Are Books Still ‚Different‘? Literature as Culture and Commodity in a Digital Age

Car­o­line Koe­gler & Corin­na Nor­rick-Rühl
https://doi.org/10.1017/9781108982450

The famous 1962 prece­dent at the Restric­tive Prac­tices Court of the Unit­ed King­dom, ‚Books are dif­fer­ent,‘ is still the rea­son­ing behind many cul­tur­al poli­cies around the world, build­ing on long­stand­ing assump­tions sur­round­ing ‚the book‘. As this sug­gests, the ‚dif­fer­ence‘ of the book as a unique form of cul­tur­al (rather than eco­nom­ic) pro­duc­tion has acquired a pow­er­ful sta­tus. But are books still dif­fer­ent? In (some­what provoca­tive­ly) ask­ing this ques­tion from a net­work-ori­ent­ed and inter­dis­ci­pli­nary per­spec­tive (book studies/literary stud­ies), this Ele­ment inquires into the notion of ‚dif­fer­ence‘ in rela­tion to books. Chal­leng­ing com­mon notions of ‚bib­lio­di­ver­si­ty,‘ it recon­sid­ers the lack of diver­si­ty in the pub­lish­ing indus­try. It also engages with the diver­si­fy­ing poten­tials of the dig­i­tal lit­er­ary sphere, offer­ing a case study of Bernar­dine Evaristo’s indus­try activ­i­ties and activism, the Ele­ment con­cludes with thoughts on book­ish­ness, affect and net­worked prac­tice. 

On Making Fiction: Frankenstein and the Life of Stories

Friederike Dane­brock
https://doi.org/10.14361/9783839465509

Fic­tion is gen­er­al­ly under­stood to be a fas­ci­nat­ing, yet some­how defi­cient affair, mere­ly deriv­a­tive of real­i­ty. What if we could, instead, come up with an affir­ma­tive approach that takes sto­ries seri­ous­ly in their capac­i­ty to bring forth a sub­stance of their own? Icon­ic texts such as Mary Shelley’s Franken­stein and its numer­ous adap­ta­tions stub­born­ly resist our attempts to clas­si­fy them as mere rep­re­sen­ta­tions of real­i­ty. Friederike Dane­brock shows how these texts insist that we take them seri­ous­ly as agents and inter­locu­tors in our world- and cul­ture-mak­ing activ­i­ties. Draw­ing on this analy­sis, she devel­ops a the­o­ry of nar­ra­tive fic­tion as a gen­er­a­tive prac­tice.

Prisoners of a Digital World: Surveillance, Selfhood and Alienation in 21st-Century Dystopian Fiction

Mar­cel-André Abra­ham
https://doi.org/10.17875/gup2023-2215

Im dig­i­tal­en Zeital­ter nimmt Überwachung stetig zu durch die wach­sende Exis­tenz von Big Data, elek­tro­n­is­chen Geräten und Wire­less-Tech­nolo­gien. Gle­ichzeit­ig ist eine steigende Anzahl von Indi­viduen hochgr­a­dig abhängig von Social Media und tief ver­sunken in virtuellen Wel­ten – mit sicht­baren Auswirkun­gen auf ihre Psy­che, Wahrnehmung und Kom­mu­nika­tions­fähigkeit. Diese Abschlus­sar­beit unter­sucht bekan­nte Überwachungs­the­o­rien aus dem Forschungs­feld der Sur­veil­lance Stud­ies und ver­sucht diese in ein schlüs­siges Gefüge zu inte­gri­eren, um Überwachung im dig­i­tal­en Zeital­ter und dessen Auswirkun­gen auf Indi­viduen zu analysieren. Der Haupt­teil dieser Arbeit wen­det dieses Bezugssys­tem auf drei zeit­genös­sis­che dig­i­tale Dystopi­en an, welche keines­falls bloß banale und wei­therge­holte Romane sind. Schon jet­zt spiegeln diese in gewis­sem Maße unsere Real­ität wider und kön­nen als Vor­war­nun­gen ver­standen wer­den, die deut­lich aufzeigen, was poten­ziell passieren kön­nte, wenn die Men­schheit sich dazu entschließen sollte, die Pri­vat­sphäre gegen Bequem­lichkeit, Beach­tungs­bedürfnisse, Selb­st­darstel­lung sowie die von Tech­nolo­giekonz­er­nen propagierten Ide­ale der total­en Ver­net­zung und Trans­parenz einzu­tauschen.

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