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Aus unseren Neuerwerbungen – Romanistik 2019.11

Buchcover

Die Krise als Krieg: Weltan­schau­ungs- und Wortkampf pop­ulis­tis­ch­er Bewe­gun­gen in Krisen­zeit­en
Krisen haben ihre eigene Sprache. Krisen spiegeln sich in Sprache. Krisen entste­hen durch Sprache. Und oft­mals geht mit Krisen das Erstarken von Pop­ulis­mus ein­her. Pop­ulis­mus ist eine vage und seman­tisch umkämpfte Beze­ich­nung für ein Phänomen, in dessen Mit­telpunkt der ver­meintliche Krieg des „wahren“ Volkes gegen das Estab­lish­ment ste­ht. Pop­ulis­ten reklamieren in ihrem Diskurs für sich, den Willen des Volks in diesem – ver­balen – Krieg gegen die Elite zu vertreten. Die Beiträge des Ban­des analysieren sowohl rechts- als auch linkspop­ulis­tis­chen Sprachge­brauch in der Krise aus syn­tak­tis­ch­er, seman­tis­ch­er, diskurs‑, poli­to- und neu­rolin­guis­tis­ch­er Per­spek­tive anhand von Fall­beispie­len aus Frankre­ich und der Schweiz.
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Inter­ac­tions between oral­i­ty and writ­ing in ear­ly mod­ern Ital­ian cul­ture
Inves­ti­gat­ing the inter­re­la­tion­ships between oral­i­ty and writ­ing in elite and pop­u­lar tex­tu­al cul­ture in ear­ly mod­ern Italy, this vol­ume shows how the spo­ken or sung word on the one hand, and man­u­script or print on the oth­er hand, could have inter­de­pen­dent or com­ple­men­tary roles to play in the cre­ation and cir­cu­la­tion of texts. The first part of the book cen­tres on per­for­mances, rang­ing from real­iza­tions of writ­ten texts to impro­vi­sa­tions or semi-impro­vi­sa­tions that might draw on writ­ten sources and might lat­er be com­mit­ted to paper. Case stud­ies exam­ine the poems sung in the piaz­za that nar­rat­ed con­tem­po­rary war­fare, com­me­dia del­l’arte sce­nar­ios, and the per­for­ma­tive rep­re­sen­ta­tion of the diverse spo­ken lan­guages of Italy. The sec­ond group of essays stud­ies the influ­ence of speech on the writ­ten word and reveals that, as four­teenth-cen­tu­ry Tus­can became accept­ed as a lit­er­ary stan­dard, con­tem­po­rary non-stan­dard spo­ken lan­guages were seen to pos­sess an imme­di­a­cy that made them an effec­tive resource with­in cer­tain kinds of writ­ten com­mu­ni­ca­tion. The third part con­sid­ers the roles of oral­i­ty in the worlds of the learned and of learn­ing. The book as a whole demon­strates that the bor­der­line between oral­i­ty and writ­ing was high­ly per­me­able and that the cul­ture of the peri­od, with its con­tin­ued reliance on oral­i­ty along­side writ­ing, was often hybrid in nature.
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