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Aus unseren Neuerwerbungen – Romanistik 2022.8

Women, rhetoric, and dra­ma in ear­ly mod­ern Italy
BuchcoverSix­teenth-cen­tu­ry Italy wit­nessed the rebirth of com­e­dy, tragedy, and tragi­com­e­dy in the pas­toral mode. Tra­di­tion­al­ly, we think of com­e­dy and tragedy as remakes of ancient mod­els, and tragi­com­e­dy alone as the inven­tion of the mod­erns. Women, Rhetoric, and Dra­ma in Ear­ly Mod­ern Italy sug­gests that all three gen­res were, in fact, remark­ably new, if drama­tists’ intrigu­ing­ly sym­pa­thet­ic por­tray­als of and sus­tained invest­ment in women as vibrant and dynam­ic char­ac­ters of the ear­ly mod­ern stage are tak­en into account. This study exam­ines the role of rhetoric and gen­der in ear­ly mod­ern Ital­ian dra­ma, in itself and in order to explore its com­plex inter­re­la­tion­ship with the rise of women writ­ers and the role women played in Ital­ian cul­ture and soci­ety, while at the same time demon­strat­ing just how close­ly inter­twined his­to­ry, cul­ture, and dra­mat­ic writ­ing are. Author Alexan­dra Coller focus­es on the scripted/erudite plays of the six­teenth and first half of the sev­en­teenth cen­turies, which, she argues, are indis­pens­able for a bal­anced view of the his­to­ry of dra­ma and its place with­in con­tem­po­rary lit­er­ary and women’s stud­ies. As this book reveals, the ascen­dan­cy of com­e­dy, tragedy, and tragi­com­e­dy in the ver­nac­u­lar seems to have been not only inex­tri­ca­bly linked to but also depen­dent on the rise of women as promi­nent stage char­ac­ters and, even­tu­al­ly, as authors in their own right.
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Die Musik der Sprache: Franzö­sis­che Prosodie im Spiegel der musikalis­chen Entwick­lun­gen vom 16. bis 21. Jahrhun­dert
BuchcoverDie Ver­wandtschaft von Sprache und Musik ist tief­greifend. Bei­de wer­den aus­drucksstark durch diesel­ben Para­me­ter, die wir als prosodisch oder musikalisch beze­ich­nen. Diese „Musik der Sprache” wird immer dann deut­lich, wenn Sprache klingt, sei es in gesproch­en­er oder in gesun­gener Form.
Dieser Band zeigt erst­mals, wie in Frankre­ich seit dem 16. Jahrhun­dert prosodis­ches Wis­sen kon­stru­iert wurde und welche Rolle dabei die Musik spielt. Die aufgezeigten the­o­retis­chen Grund­la­gen wer­den durch konkrete Beispiele ver­schieden­er Jahrhun­derte und Diszi­plinen (Lin­guis­tik, Poe­sie, Musik) verdeut­licht.
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