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Open-Access-Bücher zur Literaturwissenschaft

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Literary studies and well-being: structures of experience in the worldly work of literature and healthcare

Ronald Schleifer
https://doi.org/10.5040/9781350335714

The lit­er­ary arts rep­re­sent and pro­voke expe­ri­ences of under­stand­ing and emo­tion, and this open access study exam­ines how the prac­ti­cal pur­suit of well-being in health­care reveals pur­pos­es at the core of our engage­ments with and under­stand­ing of lit­er­a­ture itself.

Dur­ing the past twen­ty years, much admirable work in the “health human­i­ties” has focused upon what stud­ies of lit­er­a­ture con­tribute to the under­stand­ings and the prac­ti­cal work—the “world­ly work”—of health­care. Such a project aims at devel­op­ing health­care prac­ti­tion­ers who bring greater care to those who come to them ail­ing or in fear or faced with ter­ri­ble suf­fer­ing. Lit­er­ary Stud­ies and Well-Being turns this inside out by exam­in­ing the inter­gen­er­a­tional care­tak­ing of health­care in a man­ner which allows us to com­pre­hend the nature and dis­ci­pline of lit­er­ary stud­ies in new ways.

Frauensatiren der Frühen Neuzeit: Traditionen, Topoi, Tendenzen

Emma Louise Bruck­lach­er
https://doi.org/10.1515/9783110779172

Herrschsüchtige Ehe­frauen, wol­lüstige Jungfern, hässliche Vet­teln, män­nerquälende Hex­en und pseudo­gelehrte Frauen begeg­nen häu­fig in satirischen Schriften der Frühen Neuzeit. Indem sie misog­y­ne Topoi und Tra­di­tio­nen auf­greifen und aktu­al­isieren, erweisen sich Frauen­satiren als bedeu­ten­des trans­gener­isches Phänomen der deutschen Lit­er­atur- und Kul­turgeschichte im Kon­text der europäis­chen Querelle des Sex­es.

Das weit über hun­dert Texte umfassende Cor­pus wird in der kom­para­tis­tisch angelegten Studie erst­mals erschlossen. Um die lit­er­arischen Kon­struk­tio­nen ›devianter Frauen‹ sys­tem­a­tisch zu erfassen, wer­den fünf struk­turell dom­i­nante Gen­deraspek­te – Herrschaft, Sex­u­al­ität, Hässlichkeit/Schönheit, Dia­bo­lik und Bil­dung – unter­schieden und in ihren jew­eili­gen diskur­siv­en Struk­turen und funk­tionalen Anla­gen analysiert. Beson­deres Augen­merk gilt dem inter­textuellen Pro­fil der Frauen­satiren, die antike Vor­bilder, mit­te­lal­ter­liche Tra­di­tio­nen und volkssprach­liche Muster des früh­neuzeitlichen Europa auf­greifen, trans­la­torisch aneignen und mod­i­fizieren. Auch wenn sie meist von der Moral­didaxe bes­timmt sind, ent­fal­ten Frauen­satiren zunehmend eine ästhetis­che Eigen­dy­namik und tendieren zum unter­halt­sam-misog­y­nen Selb­stzweck.

Writing Facts: Interdisciplinary Discussions of a Key Concept in Modernity

Susanne Knaller
https://doi.org/10.14361/9783839462713

»Fact« is one of the most cru­cial inven­tions of mod­ern times. Susanne Knaller dis­cuss­es the func­tions of this pow­er­ful notion in the arts and the sci­ences, its impact on aes­thet­ic mod­els and sys­tems of knowl­edge. The prac­tice of writ­ing pro­vides an effec­tive pro­ce­dure to real­ize and to under­stand facts. This con­cerns prepara­to­ry pro­ce­dures, for­mal choic­es, mod­els of argu­men­ta­tion, and nar­ra­tive pat­terns. By con­sid­er­ing »writ­ing facts« and »writ­ing facts«, the vol­ume shows why and how »facts« are a result of knowl­edge, rules, and norms as well as of descrip­tion, argu­men­ta­tion, and nar­ra­tion. This approach allows new per­spec­tives on »fact« and its impact on moder­ni­ty.

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